Sanoma boekt groei in tweede kwartaal
- Media
- 27 jul 2016 @ 11:37
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkJournalistiekTijdschriftuitgeversMedia
- 27 jul 2016 @ 11:37
- Redactie Media
Mediaconcern Sanoma groeit zowel in Nederland als internationaal, zo blijkt uit de cijfers over het tweede kwartaal van 2016. Het bedrijf laat bij alle drie dochters goede resultaten zien. Sanoma realiseerde afgelopen kwartaal een autonome groei van 1,7%. In Nederland bedroeg die groei 2,6%, resulterend in een operationele winst van een klein 30 miljoen euro. Sanoma-topvrouw Susan Duinhoven spreekt in een video-interview over goede resultaten in een lastige markt.
De Nederlandse divisie Sanoma/SBS genereerde in het tweede kwartaal een autonome groei van 2,6% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2015. De gerapporteerde netto-omzet daalde in het tweede kwartaal weliswaar tot 202,6 miljoen euro (2015: 216) maar dit was voornamelijk het gevolg van de verkoop van tijdschrifttitels in België. De operationele winst voor aftrek rente en belasting (EBIT) steeg met meer dan 9% naar 29,6 miljoen euro (2015: 27,1) door verbeterde prestaties binnen de Nederlandse print- en online tak en kostenbesparingen.
Peter de Mönnink, CEO van Sanoma/SBS: 'De kracht van het cross mediale portfolio van Sanoma | SBS is een goede basis voor nieuwe ontwikkelingen en initiatieven. Hoewel de advertentiemarkt volatiel zal blijven denken wij de positieve lijn de rest van dit jaar vol te kunnen houden.'
Nederlandse groei in non-print
Het merkenportfolio van Sanoma/SBS toonde een positieve trend met een verbeterde like-for-like omzet en winstgevendheid. April en mei waren sterke maanden voor de tv-zenders van SBS. In juni had het EK de verwachte impact op de kijkcijfers, maar overal was de ontwikkeling van Sanoma het eerste halfjaar bijzonder goed.
De omzet van Sanoma/SBS uit non-print groeide met 4,9% naar 99 miljoen euro. Zo werd afgelopen kwartaal OTT-platform Libelle.tv gelanceerd en laten sterke merken als NU.nl, met 5 miljoen unieke bezoekers per maand, groei zien. De video-strategie bij SBS blijft voor groei zorgen en in het tweede kwartaal stegen de online streamstarts met 42%. Verder nam Sanoma/SBS de cashback-bedrijven Scoupy en Kortingisleuk.nl over als onderdeel van haar strategie om adverteerders te ondersteunen met Marketing Data Solutions.
Sanoma Group: 'Goed resultaat in lastige markt'
Moederbedrijf Sanoma liet in alle drie haar bedrijven goede resultaten zien. Sanoma realiseerde afgelopen kwartaal een autonome groei zien van 1,7 procent - een zeer bevredigende prestatie onder nog steeds uitdagende marktomstandigheden. Gesteund door de gestegen advertentieverkoop bij Sanoma Media Finland, de autonome groei in Nederland en België en door een strakke kostenbeheersing, verbeterde de operationele EBIT met 76% tot 86,9 miljoen euro (2015: 49,4). Als gevolg van deze sterk verbeterde resultaten in de eerste helft van het jaar en uitgaande van voortzetting van de trends in de markt in de tweede helft van het jaar, heeft Sanoma half juli haar vooruitzichten naar boven bijgesteld. Sanoma verwacht nu voor 2016 rond de 9% operationele EBIT-marge uit te komen.
Susan Duinhoven, CEO van Sanoma Group, is tevreden: 'Sanoma continued its good development during the second quarter. Organic net sales grew by 1.7%, a very satisfactory achievement under still challenging market conditions. Supported both by increased advertising sales in Media Finland and tight cost control, our operational performance improved strongly during the quarter. Based on the strongly improved results in the first half of the year and assuming continuation of market trends in the second half of the year, we improved our outlook for the year 2016. We will of course remain exposed to continued volatility in the general economy and the advertising markets, but with the dedication of our teams in all our businesses we are confident that we can continue our improvement for the remainder of the year 2016.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing