Staatssecretaris Dekker wil af van vast zenderpakket
- Media
- 13 jul 2016 @ 11:59
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - NieuwsmediaPolitiekTelevisie
- 13 jul 2016 @ 11:59
- Redactie Media
Staatssecretaris Sander Dekker (Media) pleit in een Kamerbrief voor het afschaffen van het verplichte minimum van zenders in een tv-abonnement. Als het aan de VVD-bewindsman ligt, mogen Nederlanders straks zelf kiezen voor welke tv-zenders ze willen betalen.
Om er voor te zorgen dat consumenten een gevarieerd pakket aan zenders krijgen aangeboden, zijn pakketaanbieders sinds 2014 verplicht om tenminste dertig tv-zenders en vijfentwintig radiozenders in een abonnement te stoppen. Daar vallen ook de 'must carry'-kanalen onder, acht Nederlandse publieke, lokale, regionale en ook een aantal Vlaamse zenders.
Dekker wil die wet aanpassen omdat hij denkt dat veel consumenten helemaal geen behoefte hebben aan zo'n groot standaardpakket en meer keuzevrijheid willen. 'Voor de meeste mensen zal het standaardpakket de meest handige en goedkope optie zijn, maar er zijn ook mensen die zelf minder zenders willen selecteren en daardoor goedkoper uit zijn', schrijft hij.
Ruim drie op de vijf consumenten willen zelf hun zenderpakket kunnen samenstellen, blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Commissariaat voor de Media naar de waardering van de zenderpakketten onder het publiek.
Zowel consumenten als aanbieders zijn gebaat bij minder regels, denkt de staatssecretaris. Nederland is het enige land met een verplicht minimum standaardpakket. Ook met minder regels zal het publieke belang volgens hem nog gewaarborgd blijven, doordat de 'must carry' regeling voor publieke zenders nog steeds zal gelden.
De kabelbedrijven verwachten niet dat het voorstel van Dekker snel tot een ander aanbod gaat leiden. Zenders zitten zelf graag in pakketten met een groot bereik vanwege advertentie-inkomsten.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing