Febrik wint de EigenHuis&Interieur-pin 2016

 Febrik wint de EigenHuis&Interieur-pin 2016
  • Media
  • 19 aug 2016 @ 10:51
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BekroningenAwards

De EH&I-pin 2016 is voor Febrik uit Tilburg. Jurylid Edward van Vliet prijst de internationale allure van de innovatieve textiel producent. De uitreiking van deze Grand Prix van de Nederlandse ontwerpwereld vindt plaats tijdens de vtwonen&designbeurs op 27 september in RAI Amsterdam.

Tijdens het juryberaad van de 2016 editie  boog de vierkoppige jury zich over een longlist met zeven namen. Voor alle kandidaat pin-winnaars geldt dat ze zich al jarenlang bewijzen als boegbeelden of promotors van Nederlands vakmanschap en hun creativiteit inzetten voor een breed, internationaal publiek. 
In een spannende slotfase discussieerden Ingrid van Schooten (manager vtwonen&designbeurs), José Molenaar (adjunct-hoofdredacteur Eigen Huis & Interieur), Jack Meijers (journalist) en Edward van Vliet (ontwerper én winnaar van de EH&I pin 2015) over twee kanshebbers. Uiteindelijk sleepte het Brabantse Febrik als 23e winnaar de prijs in de wacht. 

Innovatief maatwerk 
Als één bedrijf Tilburgs glorie als voormalige textielstad levend houdt, dan is het Febrik. Weinig consumenten zullen bekend zijn met de naam van het textiel label dat door ontwerpers, architecten en meubelmerken van Dongen tot Udine en van Amsterdam tot Tokio omarmd wordt. Eigenaar/oprichter Jos Pelders en creative director Renee Merckx manifesteren zich sinds 2008 als overtuigende nieuwkomers in de wereld van het interieurtextiel. Na de naamsverandering in 2014 van Innofa Stretch Textiles in Febrik  kwam de ontwikkeling van het merk in een stroomversnelling. De collecties gebreide en stretchstoffen zijn zo innovatief dat beroemde ontwerpers als Patricia Urquiola, Tokujin Yoshioka en topmerken als Moroso, Vitra en Ligne Roset hun weg naar Tilburg weten te vinden. Juryvoorzitter Edward van Vliet: 'Uniek, hoe een producent van elastische matrasstof in minder dan tien jaar getransformeerd is tot een internationaal gewaardeerd stoffenproducent van met name knitted textiel. Een merk dat met ontwerpers en meubelfabrikanten meedenkt, maatwerk levert en bestaande technieken opnieuw interpreteert.' Jack Meijers: 'Voor Febrik is textiel niet het laatste stukje uit de legpuzzel. Behalve bekledingstof voor bestaande meubelframes, kan hun stof de eerste stap zijn naar een nieuw ontwerp.”’ José Molenaar: “Bewonderenswaardig, hoe ze als nieuwkomer een onderscheidende positie binnen een tamelijk dichtgetimmerde markt hebben veroverd.

Extra: EH&I Pin d'Honneur 
In de slotfase besloot de jury nóg een designambassadeur van Nederlandse bodem te onderscheiden. Bij wijze van exclusief, eenmalig gebaar wordt de pin d'Honneur 2016 toegekend aan Dick Spierenburg. Ingrid van Schooten: 'Zo lang als ik me kan herinneren, slaat Dick een brug tussen de markt en het publiek. Als een van de initiatiefnemers van Design Post en creatief directeur van de internationale meubelbeurs Keulen heeft hij zijn stempel gedrukt. Vaak onzichtbaar achter de schermen, altijd van cruciaal belang.'
Piet Hein Eek, Jan des Bouvrie, Marcel Wanders, Lidewij Edelkoort, Studio Job: de lijst met winnaars van de EH&I-pin leest als een een staalkaart van de Nederlandse ontwerp- en woonwereld. De prijs wordt vanaf 1994 jaarlijks uitgereikt aan een persoon, merk of organisatie die zich manifesteert als promotor van Nederlands design. Naast individuen viel de eer te beurt aan het Textielmuseum, Droog Design, Arco, Linteloo en andere aanjagers van Dutch Design.

De EH&I-pin en de pin d'Honneur worden 27 september uitgereikt tijdens de vtwonen&designbeurs in RAI Amsterdam.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken