VPRO belooft risico's in nieuw seizoen

VPRO belooft risico's in nieuw seizoen
  • Media
  • 30 aug 2016 @ 00:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieproductieEntertainmentJournalistiekTelevisie

De VPRO wil geen risico's uit de weg gaan, zo werd maandag duidelijk bij de seizoenspresentatie van de progressieve publieke omroep. Met een veelzijdige programmering geeft de omroep invulling aan zijn ambitie om vanuit een ander perspectief te duiden wat er in de wereld gebeurt. ‘Risico nemen als kenmerk van eigenheid en eigenzinnigheid is typisch VPRO’, onderstreepte algemeen directeur Lennart van der Meulen.

‘Voor de VPRO is risico de drang en de durf om nieuwe wegen te bewandelen, andere verhalen te vertellen, verrassende formats te verzinnen, onbekenden en nieuw talent een podium te geven en op zoek te gaan naar de uithoeken van de wereld en de kennis', aldus Van der Meulen. 'Een belangrijk deel van onze creativiteit ontlenen we aan een gezonde trek in risico’s. Risk appetite, heet dat in moderne managementtaal.’

De VPRO heeft school gemaakt op het gebied van documentair vertelde verhalen en personal journalism. Door het succes van deze vertelvorm is het NPO-aanbod van documentair vertelde verhalen en reisseries rijker dan ooit. De VPRO komt opnieuw met journalistieke reisseries als 'De trek' van Bram Vermeulen, 'Americanos' van Stef Biemans en 'Droomland America' met Eelco Bosch van Rosenthal.

De groei van het aanbod is voor de VPRO aanleiding om het risico te verleggen en op zoek te gaan naar nieuwe vertelvormen. Dat zal de kijker ervaren bij de nieuwe programmering, met series die op geheel eigen wijze en met een ander format verhalen brengen, zoals Onzichtbaar Nederland, The Mind of the Universe en de verfilming van 'HhhH' van Laurent Binet.

Een selectie uit de nieuwe VPRO-programmering

In november kiezen de Amerikanen een nieuwe president. Eelco Bosch van Rosenthal reist vanaf zondag 11 september in de achtdelige serie Droomland Amerika door het land dat Obama achterlaat aan zijn opvolger. Een land dat verandert, maar het streven naar geluk nog altijd voorop heeft staan.

De uitlatingen van presidentskandidaat Trump over de latino gemeenschap waren voor Stef Biemans aanleiding om uit te zoeken waarom veel Latijns-Amerikanen zo graag naar de Verenigde Staten willen. Vanaf 29 september maakt hij op NPO 3 in de serie Americanos samen met de 'hispanic illegal alien' de vrijwel onmogelijke tocht vanuit Guatemala naar Amerika.

Mensen die migreren vormden ook voor Bram Vermeulen reden om antwoorden te zoeken op de vraag wat mensen beweegt. In De trek, te zien vanaf 6 november op NPO 2, reist hij door Afrika om een beeld te krijgen van wie en wat er allemaal bij migratie komt kijken. Van smokkelaar tot xenofoob, van gedeporteerde tot drenkeling.

In een snel veranderende wereld blijft er iets wat ons Europeanen bindt. Schrijver en dichter Dimitri Verhulst legt dit bloot in Made in Europe, naar de gelijknamige bestseller van Pieter Steinz. In het voorjaar van 2017 brengt Verhulst op NPO 2 in acht afleveringen ons culturele DNA in kaart tijdens een rondreis langs de belangrijkste halteplaatsen van de Europese cultuur. Van pop tot klassiek, van literatuur tot populair en van arthouse tot kaskraker.

Europeaan in hart en nieren Frans Timmermans probeert de scepsis tegen Europa te veranderen in een pro-Europese houding. Dirk Jan Roeleven schetst een portret in Teledoc De Europeaan. Een politicus en idealist of een olifant in een bureaucratische porseleinkast?

Discounters als Action, Flying Tiger en Big Bazar halen recordomzetten. Voor een tientje heb je daar al een tas vol snuisterijen. Maar kan het eigenlijk wel zo goedkoop? Vanaf 8 januari duiken Roland Duong en Marijn Frank in De Prijsvechter op NPO 2 diep in de discountketen en ontdekken dat goedkoop toch een flink prijskaartje kent. 

Robbert Dijkgraaf gaat begin 2017 op reis langs de grenzen van onze kennis. Die neemt extreem snel toe. Hoe kijken we naar onszelf en het universum als we al die kennis, al die breinen, met elkaar verbinden tot één gezamenlijk brein? In The Mind of the Universe brengt hij op NPO 2 de wetenschap van morgen in kaart en voert de kijker langs de grootste wetenschappers en denkers van onze tijd.

Wat gebeurt er in de wereld?

Gefascineerd door wat de mens drijft, wil de VPRO duiden wat er in de wereld gebeurt. Zo zoekt Sunny Bergman in 2Doc Wit is ook een kleur op 18 december op NPO 2 naar antwoorden op de vraag waar de boosheid en verontwaardiging van witte mensen vandaan komt als het over racisme gaat.

Anne-Marieke Graafmans doorbreekt op 26 september in 2Doc Roze wolk het taboe rond de postnatale depressie. Wat doet het met je als je na de geboorte van je kind geen liefde en connectie ervaart en het gevoel hebt geen goede moeder te zijn? 

Voor de geschiedenisserie Himmlers hersens heten Heydrich, baseerde Roel van Broekhoven zich op de bestseller HhhH van Laurent Binet. In een voor tv niet eerder gebruikte vertelvorm verkent de serie in het voorjaar van 2017 de gebeurtenissen rondom de mislukte aanslag op Nazi kopstuk Reinhard Heydrich. Met Binet als meereizend en peinzend commentator.

De makers van Nederland van Boven komen vanaf 17 november op NPO 1 terug met de achtdelige serie Onzichtbaar Nederland. In een spectaculaire reis door de tijd worden met historische animaties en bijzondere datavisualisatietechnieken de transities in ons veranderende landschap in kaart gebracht.

De VPRO geeft graag ruimte aan talentvolle jonge makers met onorthodoxe ideeën. Een jaar geleden was in de 3LAB-week TreurTeeVee te zien. Dit tragikomische programma van het Amsterdamse makerscollectief Circus Treurdier, waarin bewoners van een absurdistisch vormgegeven wereldstad worstelen met zichzelf en de maatschappij, krijgt in 2017 op NPO 3 een vervolg. 

Dramaseries over Riphagen en Moszkowicz

Naast absurdisme kent de VPRO een traditie van dramaseries die zijn gebaseerd op of geïnspireerd door historische figuren. Aan dit oeuvre worden komend seizoen twee series van formaat bijgeschreven. Vanaf begin 2017 is op NPO 3 Riphagen te zien, over de beruchte Amsterdamse crimineel Andries Riphagen (Jeroen van Koningsbrugge) die tijdens de Tweede Wereldoorlog een fortuin verdiende met het opsporen van Joodse onderduikers. 

In het voorjaar van 2017 is op NPO 2 De maatschap te zien, waarvoor de schrijvers zich hebben laten inspireren door 'de geschiedenis van een Nederlandse advocatenfamilie'. Hier wordt natuurlijk de familie Moszkowicz bedoeld, maar dat wordt na juridisch getouwtrek (over risico's gesproken) iets minder benadrukt. Met hoofdrollen voor Pierre Bokma, Maarten Heijmans, Guy Clemens, Daan Schuurmans, Diederik Ebbinge, Xander van Vledder en Katelijne Verbeke. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken