NU.nl zet extra in op burgerjournalistiek

NU.nl zet extra in op burgerjournalistiek
  • Media
  • 12 sep 2016 @ 11:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentJournalistiekNieuwsmediaApps

NU.nl geeft een nieuwe impuls aan burgerjournalistiek. De apps en site van het Sanoma-nieuwsmerk worden vanaf vandaag uitgerust met een nieuwe functie die het gestaakte NUjij moet vervangen. De aangepaste dienst zet fors in op lezersbijdragen in tekst, foto, video en livevideo met NUlive. Lezers kunnen voortaan eenvoudig hun toevoegingen insturen en in contact komen met de redactie.

De redactie ziet een groeiende behoefte bij lezers om hun bijdrage te leveren en hun beelden online te krijgen. Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman vond het daarom tijd voor een betere oplossing. Met het vernieuwde NUjij (vorige maand werd het oude reactieplatform stopgezet) kunnen lezers eenvoudig en snel hun toevoegingen naar de redactie sturen. Of het nu gaat om een foto van een protestmars, een video van een uitslaande brand, livestream met NUlive, nieuwstip of een foutje. Alles komt binnen op één plek en zal direct opgepakt worden door de redactie.

De nieuwe tool moet ervoor zorgen dat NU.nl nog completer wordt in tekst, beeld en video’s. De eerder gelanceerde app NUlive zal ook gekoppeld zijn aan het vernieuwde NUjij waardoor lezers ook livebeelden naar de redactie van NU.nl kunnen sturen.

Uploaden via 'plusje'

Op verschillende plekken zal vanaf vandaag het ‘plusje’ verschijnen. Achter dit icoon gaat een upload-functionaliteit schuil om lezers te laten bijdragen aan nieuws. Al jaren verzamelt NU.nl via Whatsapp, e-mail en NUfoto.nl lezersbijdrages.

Het afgelopen jaar ziet de redactie de hoeveelheid ingezonden foto’s en video’s flink toenemen. Zo was er een video van een arts die de evacuatie bij het VUmc filmde en naar de redactie stuurde tot de live verslaggeving van de Nijmeegse Vierdaagse samen met honderden streamers zodat honderdduizenden lezers op NU.nl het evenement door de ogen van de lopers en toeschouwers konden volgen. 

'Vijf miljoen live-reporters'

Met vijf miljoen unieke bezoekers per maand zou je kunnen zeggen dat NU.nl met behulp van het vernieuwde NUjij vijf miljoen potentiële journalisten en livereporters heeft rondlopen in Nederland. 

'Uiteraard is de professionele redactie van NU.nl erg belangrijk, maar miljoenen ogen zien meer dan enkele tientallen', zegt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. 'Helaas kunnen wij niet overal zijn. Alle lezersbijdragen worden vanzelfsprekend gecheckt  door onze redactie en zullen nooit rechtstreeks op NU.nl geplaatst worden. We zullen altijd duidelijk vermelden welke toevoegingen gedaan zijn en aan naamsvermelding doen.'

Hoekman roept daarom zijn lezers op om massaal hun bijdragen in te sturen. 'We kijken er naar uit om samen met onze lezers NU.nl nog completer en relevanter te maken.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken