Telegraaf Media Groep tegen investeerders: 'We snijden in kosten en investeren in digitaal'
- Media
- 27 sep 2016 @ 10:12
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekMediaDagbladuitgeversZakelijk
- 27 sep 2016 @ 10:12
- Redactie Media
Telegraaf Media Groep praat vandaag de eigen investeerders bij over de zogeheten '24/7-strategie' en de eigen reorganisatie. Het mes gaat dieper om extra kostenreductie te realiseren, onder meer door personeel van HMC te ontslaan en de vestiging in Alkmaar te sluiten. Daarmee wil TMG geld vrijspelen om te investeren in nieuwe initiatieven, met name digitaal.
Gisteren lekte al uit dat TMG liefst 125 miljoen euro gaat bezuinigen door de regionale kranten van Holland Media Combinatie (HMC) qua personeel in te krimpen en te verhuizen naar Amsterdam.
Vandaag geeft TMG tijdens de Investor Relations-dag een update over de eigen 24/7-strategie en over de vooruitgang ten aanzien van de organisatorische aanpassingen die bij de presentatie van de halfjaarcijfers zijn aangekondigd. De 24/7-strategie is gericht op het maken en verspreiden van relevante content voor alle consumenten zoals zij het willen: overal, altijd, via alle denkbare distributievormen (waaronder print en mobile) en op het verder vergroten van het bereik van de belangrijkste merken van TMG. Dit proces verloopt volgens een strak tijdsplan en wordt op doorlopende basis uitgevoerd. Hierdoor is TMG naar eigen zeggen in staat om zich 'aan te passen aan een steeds veranderende Nederlandse media- en consumentenmarkt'. Het mediabedrijf voert zijn strategie uit op basis van drie pijlers: focus, herstel van de kernactiviteiten en het toekomstbestendig maken van de organisatie.
Geert-Jan van der Snoek, CEO van TMG: 'In de afgelopen maanden hebben we onze strategische koers verder ingevuld met het steeds scherper stellen de door ons ingezette richting. Met de aangekondigde organisatorische wijzigingen liggen we op schema voor wat betreft het toekomstbestendig maken van onze organisatie. We verlagen daarnaast niet alleen onze kostenbasis en realiseren interne synergie en synergie met onze partners, maar we maken de organisatie ook flexibeler, we vergroten ons potentieel om nieuwe initiatieven, producten en diensten doorlopend te ontwikkelen voor onze consumenten en klanten.'
De strategische samenwerking met cross-mediale partners zoals Talpa geeft TMG groeimogelijkheden naar de toekomst, aldus Van der Snoek. 'We versterken nadrukkelijk de ontwikkeling van TMG tot een modern mediabedrijf dat altijd en overal relevante content levert via elk distributiekanaal. Overall ziet de strategie van TMG erop toe de maximale onderliggende waarde te realiseren van onze sterke merken en onze (afzonderlijke) bedrijfsonderdelen.'
Samenwerking met Talpa
De reeds eerder aangekondigde samenwerking met Talpa op het gebied van radioactiviteiten biedt TMG vanuit zowel strategisch als financieel oogpunt voordelen. De transactie zorgt voor een verbetering van de solvabiliteitsratio van TMG met circa 3% en levert in 2016 een non-cash boekwinst op. Verder zal de bijdrage van Sky Radio Group (SRG) aan de EBITDA in de toekomst vervangen worden door het aandeel in het resultaat van het nieuwe radiobedrijf. Speciaal voor de boekhouders onder u: de door SRG gegenereerde kasstroom (2,6 miljoen euro in 2015) zal in het kasstroomoverzicht vervangen worden door dividend uit investeringen in geassocieerde deelnemingen, die naar schatting 3 tot 4 miljoen euro per jaar zullen bedragen. De uitkomst van het geschil met de overheid over de waarde van de Radio Veronica-vergunning vormt geen onderdeel van deze transactie.
Verwachtingen voor 2019
TMG meldt vandaag op Investor Relations Day dat het in het kader van de 24/7-strategie en de organisatorische transformatie nadrukkelijk blijft investeren in de uitbreiding van digitale activiteiten en bereik, zowel autonoom als door middel van (strategische) samenwerkingsverbanden. Deze gecombineerde maatregelen zullen in 2019 resulteren in:
- Continuing EBIT-marge double digit (1,3% in 2015, > 4% in 2017, >10% in 2019)
- Verlaging kosten met EUR 90 miljoen (2017 EUR 40 miljoen)
- Groei van het digitale aandeel in de totale omzet tot > 25% (13% in 2015, 2017 > 16%)
- Herstel dividend-uitkeringspercentage van 35% van de operationele kasstroom
Met de reorganisaties van de drukcapaciteit en enkele onderdelen bij HMC en TMG Landelijke Media, zijn in 2015 de eerste stappen gezet om de organisatie toekomstbestendig te maken. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers 2016 zijn verdere organisatorische veranderingen aangekondigd met als doelstelling om de kosten over het boekjaar 2018 met minstens 20% te verlagen ten opzichte van 2015, exclusief investeringen in nieuwe activiteiten. Dit zal in 2019 resulteren in een kostenverlaging van 90 miljoen euro ten opzichte van 2015. De herstructureringslasten zullen in totaal naar verwachting tussen de 30 en 40 miljoen euro bedragen.
Als onderdeel van de herstructurering van de onderneming is TMG vergevorderd in het onderzoek naar het verder verlagen van de materiële vaste activa op de balans. Hieronder valt ook de optie van een sale-and-leaseback transactie van de vastgoedportefeuille, waarbij een eerste analyse een minimale marktwaarde van tussen de 60 en 80 miljoen euro voor de locatie aan de Basisweg in Amsterdam laat zien.
Ten aanzien van puzzelboekenuitgever Keesing is vastgesteld dat verdere internationale expansie, rationalisatie en efficiency kan worden bereikt. Dat zal de komende jaren resulteren in een duidelijk verbetering van haar marge, die door TMG wordt geschat op tenminste een procentpunt per jaar.
TMG's Investor Relations Day is vanaf 14:00 uur live te volgen via webcasts. De presentaties komen later ook online te staan.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- HMC
- uitgever
- saneren
- 24/7
- Talpa
- TMG
- cijfers
- dagbladen
- reorganisatie
- strategie
- mediabedrijf
- investeren
- Keesing
- kranten
- digitaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing