Cartoon Network gaat de boer op met Adventure Time
- Media
- 11 okt 2016 @ 13:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MerkenContentEntertainmentTelevisieproductie
- 11 okt 2016 @ 13:01
- Redactie Media
Cartoon Network is heel actief op de vakbeurs Brand Licensing Europe 2016 om zo veel mogelijk licenties van de eigen merken te verkopen. Een belangrijk speerpunt daarbij is de naar eigen zeggen 'speelse' franchise Adventure Time, die in populariteit flink groeit in de EMEA-regio. Wat is er zo bijzonder aan deze franchise?
Adventure Time blijft volop in beweging als merk, met nieuwe productlanceringen, retail-activiteiten, digitale ontwikkelingen, nieuwe programmering, social media en marketing. De show trekt een recordaantal van 38 miljoen kijkers in de EMEA-regio. Daarnaast is Adventure Time recent onderscheiden met twee prijzen bij de UK Licensing Awards 2016, waaronder voor ‘Best Teen/Adult Property’.
Johanne Broadfield, vice-president van Cartoon Network Enterprises EMEA: 'In iets meer dan vijf jaar tijd is Adventure Time uitgegroeid van onbekende serie naar cult-hit en massamarkt-propositie, een uitzonderlijke en magische reis. Het aantal partners dat deze franchise ondersteunt is immens en toont aan hoe Adventure Timeeen breder publiek dan ooit tevoren aanspreekt – van jongens, tot meiden, tweens, tieners en volwassenen: iedereen is er gek op.'
Partnership met Lego
Het Adventure Time EMEA-licentieprogramma kent momenteel meer dan honderd licentienemers en groeit verder in samenwerking met grote partners. In januari 2017 wordt Adventure Time uitgebreid met ruimte in de speelgoedschappen door een wereldwijde partnership met Lego. Na een succesvolle campagne op het door fans gedragen Lego-ideeënplatform werden de vereiste 10.000 stemmen behaald voor het bouwpakket dat bestaat uit acht populaire personages, zoals Finn, Jake en Prinses Bubbelien. Cartoon Network heeft ook een deal getekend met zusterbedrijf Warner Bros Interactive Entertainment, waar Adventure Time recentelijk werd geïntroduceerd in de populaire videogame Lego Dimensions.
Kleding vormt het hart van het licentieprogramma van Adventure Time, de categorie waar het allemaal begon. Zo zijn er recente samenwerkingen met de moderetailer Zara die de kracht van Adventure Time ontdekte en een wereldwijde collectie van in het oog springende T-shirts voor jongens van 4-14 uitbracht. De lijn werd opgepikt door trendwatcher WGSN als best-in-class. Het Spaanse modelabel Desigual lanceerde in maart 2016 de eerste wereldwijde collectie en maakt zich nu klaar, volgend op het succes, voor een tweede gericht op meiden van 4-14 aankomend najaar/winter. Veel retailers in EMEA hebben het merk gesteund met Adventure Time kleding, waaronder Next, Primark en HMV in VK, C&A in Duitsland en El Corte Inglés in Spanje.
Verlengde samenwerking met Dr. Martens
Cartoon Network verlengt de partnership in het Verenigd Koninkrijk met het iconische Britse schoenenmerk Dr. Martens. De samenwerking is niet alleen de meest succesvolle ooit voor Dr. Martens, maar werd ook genoemd bij de UK Licensing Awards 2016 als ‘Best Adult Apparel Range’. Een vierde collectie staat gepland voor lancering in het najaar/winter 2016 en bevat de populaire personages Ruimteklontprinses en de IJskoning. Dr. Martens lanceert ook een multi-character print T-shirt en rugzak.
Andere modepartners die succes boeken met Adventure Time in EMEA zijn TVOE (Rusland), Springfield & Zippy (Spanje en Portugal), Original Marines (Italië), LPP, House, Cropp, Sinsay, Reserved Kids, Smyken e-retailer Mr Gugu (Centraal- en Oost-Europa) en DeFacto (Turkije).
Boeken en burgers
Publishing is ook een bijzonder populaire categorie voor Adventure Time en alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn 55 titels uitgebracht en staat er meer in de planning voor 2017. Titan Publishing beleeft succes met een stripreeks en graphic novels en bouwt de lijn verder uit.
In het Verenigd Koninkrijk is een landelijke FMCG-partnership aangegaan met McDonalds en Adventure Time in het voorjaar/zomer van 2016. De promotie bevatten 32 verschillende personages die verzameld konden worden. De actie liep acht weken, twee keer langer dan normaal. Deze actie wordt in 2017 in verschillende EMEA-markten uitgerold.
VR-game 'I See Ooo'
Cartoon Network bouwt ook verder aan de multi platform-aanwezigheid van Adventure Time en heeft zojuist de Adventure Time VR-game gelanceerd. 'I See Ooo' is de eerste virtual reality ervaring voor fans met een special ontwikkeld Jake-the-Dog viewer om het spel te spelen. De game bevat een origineel verhaal dat zich afspeelt in het berucht van Land van Ooo en nodigt spelers uit om drie verschillende games te spelen, ieder bestaand uit 20 levels en verschillende moeilijkheidsgraden.
Hiermee komt het aantal apps voor de franchise op totaal twaalf, waaronder ook de succesvolle Adventure TimeCard Wars die in EMEA maar liefst 1,1 miljoen keer werd gedownload en sterk blijft presteren. De 36 Adventure Time web games op de officiële Cartoon Network website zijn het afgelopen jaar maar liefst 93 miljoen keer gespeeld. Nog eens vijf apps en mobile games zitten in de pijplijn voor 2017.
In de categorie thematisch entertainment is Adventure Time sterk vertegenwoordigd met de Cartoon Network Zone in het pas geopende IMG Worlds of Adventure in Dubai. Naast ‘The Ride of Ooo with Finn & Jake’, waarin bezoekers op reis kunnen door het Land van Ooo terwijl ze hoog boven het park rijden, biedt de Cartoon Network-winkel verschillende Adventure Time-producten, waarvan velen exclusief verkrijgbaar zijn in het park. Cartoon Network is ook een samenwerking aangegaan met Simworx, een van ‘s werelds meest toonaangevende bedrijven op het gebied van 4D-effecten en Motion Simulation-attracties, voor de productie van attracties rondom Adventure Time.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- franchise
- Cartoon Network
- formats
- licenties
- Brand Licensing Europe
- televisie
- programma's
- Adventure Time
- kinderprogramma
- BLE
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing