Esquire schuift kritiek seksistisch artikel af op webredacteur
- Media
- 24 okt 2016 @ 15:33
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ContentJournalistiekOnline
- 24 okt 2016 @ 15:33
- Jeroen Mirck
Hoofdredacteur Arno Kantelberg van Esquire heeft excuses aangeboden voor een vrouwonvriendelijk stuk dat op de website van het tijdschrift verscheen. Opmerkelijk genoeg deed hij dat door de schuld af te schuiven op de webredactie, want 'ik zie niet alles wat online verschijnt'. Het artikel is inmiddels van de website verwijderd. Quote, ook van uitgeverij Hearst, publiceerde hetzelfde artikel, maar weigert te buigen voor 'haatheksen'.
Presentator Jan Kooijman uitte zondag kritiek op Esquire, dat hem eerder dit jaar nomineerde voor de prijs Best Geklede Man. 'Stijlloos artikel', twitterde hij over het stuk met de titel '31 vrouwen die elke man een keer moet hebben gehad'. Esquire bejubelde onder meer de 'dronken dolly', een dronken vrouw die je in haar slaap best mag neuken. 'Als dit artikel staat voor hoe 'stijlvol' Esquire is naar vrouwen, is mijn boodschap: stem NIET op mij.'
'Ik kan Jan geen ongelijk geven', zegt Kantelberg maandag in gesprek met Gerard Ekdom op NPO Radio 2. De redacteur in kwestie heeft 'een draai om zijn oren gekregen' voor dit 'smakeloze lijstje', aldus de hoofdredacteur. 'Alles wat in het blad komt lees ik door, tot aan iedere komma. Voor online geldt dat niet. Dat is niet bij te houden, die jongens plaatsen vijftien stukken per dag. Die zijn hun eigen eindredactie. Ik lees niet eens de helft.'
Daar waar Esquire het gewraakte artikel inmiddels heeft verwijderd, doet Quote (collega-titel bij uitgeverij Hearst) er niet al te moeilijk over: daar is de lijst met vrouwen 'die je moet hebben' nog altijd te lezen. Sterker nog: het zakenblad heeft later op de maandag een statement gepubliceerd waarom zij het stuk weigeren te verwijderen. Vanwege een heksenjacht op seksisme door zeurende haatheksen. Voer voor discussies dus, en extra clicks.
Als dit artikel staat voor hoe 'stijlvol' #Esquire is naar vrouwen, is mijn boodschap: stem NIET op mij 2/2 https://t.co/hz4dB3rNnt
— Jan Kooijman (@Jan_Kooijman) October 23, 2016
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- artikel
- Quote
- stijlvol
- Gerard Ekdom
- seks
- seksisme
- Jan Kooijman
- Esquire
- webredactie
- vrouwonvriendelijk
- Hearst
- Arno Kantelberg
- hoofdredacteur
- vrouwen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing