ING gaat whatsappen met journalisten

ING gaat whatsappen met journalisten
  • Media
  • 31 okt 2016 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieOnlineWhatsAppJournalistiekApps

ING start deze week samen met BuzzCapture een pilot met een nieuwe service voor journalisten: ING-nieuws via Whatsapp. De pilot start op 3 november, wanneer de boek zijn kwartaalcijfers presenteert. 'Een mooie start voor de pilot van een nieuw communicatiemiddel.'

Journalisten die ING-nieuws via Whatsapp willen ontvangen, moeten zich zelf aanmelden bij de bank. 'Wij kunnen jouw nummer namelijk niet zèlf toevoegen, dat is tegen de (privacy) regels van Whatsapp.'

Whatsapp is meer dan alleen een extra kanaal voor persberichten, asdus de communicatietop van ING. 'We zullen ook klein nieuws delen, waarvan we doorgaans geen persberichten maken. En inzichten van ING-analisten, economen en beleidsverantwoordelijken. We zullen er samen achter komen hoe ING-nieuws Whatsapp het beste gaat werken, maar we gaan er nu al vanuit dat we hiermee beter kunnen inspelen op de actualiteit. Dat betekent ook: geen PR-praatjes en reclame. En we beperken het aantal Whatsapp-berichten dat je van ons ontvangt. Relevantie voor de ontvanger is waar we aan toetsen.'

Groepsapp, maar toch één-op-één-communicatie

Hoewel meerder journalisten in de groep hetzelfde bericht ontvangen, is de ING-appgroep geschikt voor een-op-een-communicatie. Een reactie op een ING-bericht is alleen zichtbaar voor de woordvoerders van ING Nederland of ING Group. Zij kunnen hier weer op reageren in een een-op-een-bericht.

ING begint met generiek nieuws in twee generieke groepen. 'Een groep voor nieuws van ING Group (denk aan Corporate nieuws, Innovation, FinTech etc.) en een groep voor nieuws van ING Nederland, zoals berichten van het Economisch Bureau, ondernemersnieuws, beleggen, personal finance, nieuwe manieren van werken en innovatie. Je kunt je voor beide groepen aanmelden of voor alleen ING Group of alleen ING Nederland.'

In de pilotfase is de techniek nog enigszins beperkt. 'We kunnen alleen centraal appen vanaf een desktop of laptop. Buiten kantooruren en in het weekend kijken we daar minder op dan op onze smartphone. Dus reacties op het app-bericht kunnen dan vertraagd tot ons komen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken