Onderzoeksbureau IndusTox over kunstgras-commotie: 'Zembla belastert onze integriteit'
- Media
- 10 okt 2016 @ 00:23
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - StrategieNieuwsmediaOnderzoekVoetbal
- 10 okt 2016 @ 00:23
- Redactie Media
Onderzoeksbureau IndusTox is woedend op tv-programma Zembla. Dat berichtte vorige week over de gevaren van kunstgrasvelden, waarin kankerverwekkend materiaal zou zijn verwerkt. RIVM en de KNVB beroepen zich op onderzoek van IndusTox, dat volgens Zembla niet zou deugen. Het bureau spreekt nu van laster.
'In de Zembla-uitzending van 5 oktober over het gezondheidsrisico van kunstgrasvelden met rubberkorrels is het onderzoek van IndusTox uit 2006 naar de mate van blootstelling aan PAK’s bij sporters op dergelijke kunstgrasvelden neergesabeld', laat directeur Frans Jongeneelen weten via een persbericht. 'Daarmee belastert Zembla de professionaliteit en integriteit van dit Nijmeegse onderzoeksbureau. Dat is een valse beschuldiging. Zembla heeft bij IndusTox niet geïnformeerd, noch vragen gesteld of de kans gegeven om een toelichting te geven.'
Het onderzoek van IndusTox was een aanvulling op bureaustudies van andere partijen waarin het gezondheidsrisico van PAK in rubberkorrels is beoordeeld. 'IndusTox heeft veel ervaring met het vaststellen van blootstelling aan PAK door urineonderzoek', vertelt Jongeneelen. 'Daarom heeft IndusTox voorgesteld om aanvullend onderzoek te doen onder sporters op kunstgras dat met rubberkorrels ingestrooid is. Het ging om een eerste onderzoek dat qua omvang beperkt was door een gelimiteerd onderzoeksbudget.'
Beperkt aantal proefpersonen
Door de concentratie van PAK in urine van voor en na het sporten te vergelijken, is nagegaan of het sporten leidde tot een verhoogde concentratie. Als op deze wijze zeven proefpersonen worden gevolgd, kan betekenis worden toegekend aan het resultaat, ondanks het beperkte aantal proefpersonen. Het resultaat was dat de urineconcentratie van PAK bij alle proefpersonen in de range lag van de achtergrond, veroorzaakt door PAK-inname uit voedsel en/of door inademing van PAK in buitenlucht, maar er is geen verhoging vastgesteld door het sporten.
Jongeneelen: 'De meerwaarde is dat in een dergelijk onderzoek de biologische beschikbaarheid van PAK in rubbergranulaat wordt meegenomen en dat het dichter staat bij de praktijk van de sporter. Zembla hamerde alleen op de beperkte omvang, maar negeerde het feit dat het ging om het eerste onderzoek van dit type.'
'Niet gesjoemeld met monsters'
Er is bovendien in de uitzending van Zembla gesuggereerd dat er gesjoemeld is door het weglaten van enkele urinemonsters. 'Dat is pertinent niet het geval', aldus Jongeneelen. 'Wel waren enkele urinemonsters dusdanig verdund of geconcentreerd dat de uitscheiding niet meer normaal verliep; dergelijke monsters zijn daarom niet meegenomen. Dat is en was volgens de gangbare procedure. De selectie is uitvoerig beschreven en goed gedocumenteerd.'
De verdachtmakingen van Zembla zijn volgens Jongeneelen onterecht. 'Onderzoek van IndusTox voldeed en voldoet aan hoge professionele standaarden. Dat hoeft kennelijk niet voor uitzendingen van Zembla te gelden.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- onderzoeksbureau
- voetbal
- actualiteitenprogramma
- media
- onderzoek
- televisie
- laster
- kanker
- veld
- integriteit
- kunstgras
- gras
- sport
- Zembla
- IndusTox
- rel
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing