Viacom start nieuw tv-seizoen met 3,4% marktaandeel

Viacom start nieuw tv-seizoen met 3,4% marktaandeel
  • Media
  • 10 okt 2016 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikTelevisieKijkcijfers

De Viacom-zenders winnen kijktijd in de huiskamer van de Nederlandse consument. Het succes van afgelopen zomer zet door in de start van het nieuwe televisieseizoen. In september 2016 steeg het totale marktaandeel van Viacom International Media Networks Benelux naar 3,4% en realiseerde daarmee een groei van 23% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Grootste stijger in de zenderportfolio van Viacom is de nieuwe zender Spike die in het derde kwartaal 56% groei liet zien ten opzichte van vorig kwartaal. De Nederlandse MTV-show Ex on the Beach: Double Dutch scoort onder jongeren niet alleen goed tijdens de premièremomenten op TV, met uitgesteld kijken stemmen zij ook af op de show. Door deze combinatie behaalden de premières op zondag in september samen ruim 14% marktaandeel in de leeftijd 16 tot en met 24 jaar. Tot de Viacom Benelux-zenderportfolio behoren MTV, Comedy Central, Spike en Nickelodeon.

Maurice Hols, General Manager Viacom Benelux: 'In onze programmering maken we per Viacom-merk een duidelijke keuze, gericht op een hele specifieke doelgroep. Met een duidelijke positionering per merk weten we ons in de markt te onderscheiden en onze fans te bereiken.” Niet alleen de scherpe positionering, ook de investering in lokale producties is onderdeel van het succes. Hols vervolgt: “In het afgelopen jaar hebben we sterk ingezet op het uitrollen van een nieuwe marketing en content strategie met onder meer een grote focus op lokaal geproduceerde shows zoals De Ludwigs voor Nickelodeon en Ex on the Beach: Double Dutch, de eerste resultaten zijn nu duidelijk zichtbaar in een positieve impact op ons marktaandeel, maar ook de interactie en engagement met onze fans.'

Viacom scoort goed onder millennials 

Onder millennials laat de portfolio van Viacom een sterke groei zien met de zenders Comedy Central, MTV en de nieuwste zender Spike. Samen behaalden zij in september een marktaandeel van 4,7%, een groei van 33% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Met name vanwege de toevoeging van de zender Spike, in november 2016 gelanceerd, is het aandeel van Viacom Benelux na 21:00 uur ‘s avonds zelfs met 57% gegroeid. Comedy Central zag het aantal kijkers in de kerndoelgroep (18-34 jaar) stijgen naar 5,3%. Hiermee was Comedy Central in september niet alleen de grootste van de themakanalen, maar tevens de nummer 5 van alle kanalen in Nederland. Meest populaire shows op Comedy Central zijn South Park en Modern Family.

Jongeren dol op 'Ex on the Beach'

De lokale MTV-show Ex on the Beach: Double Dutch is de televisiehit onder jongeren in de leeftijd van 16 t/m 24 jaar. Vanwege het succes is MTV in September de nummer één van de zondagavond na 22u in deze doelgroep. En het marktaandeel van het programma blijft groeien, de laatste nieuwe aflevering van september behaalde zelfs een marktaandeel van ruim 18% onder jongeren van 16 t/m 24 jaar.

www.viacom.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken