CvdM wil meer duidelijkheid over Regionale Publieke Omroep

CvdM wil meer duidelijkheid over Regionale Publieke Omroep
  • Media
  • 23 nov 2016 @ 11:42
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieMediaTelevisieproductiePolitiek

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) noemt de rol van de Regionale Publieke Omroep (RPO) 'onvoldoende is uitgekristalliseerd'. Dit staat in een advies aan staatssecretaris Sander Dekker. De bewindsman krijgt het advies om de stichting naar een duidelijke visie te vragen op de rol als samenwerkings- en coördinatie-orgaan. De veranderingen bij de regionale omroepen hangen samen met de aangepaste Mediawet.

In zijn adviesbrief behandelt het Commissariaat ook de begrotingen van de dertien regionale omroepen die onderdeel zouden gaan uitmaken van RPO. Door een conflict met de overheid staat de oprichting daarvan vooralsnog geparkeerd. 

Bezuiniging op regionale omroepen

De bezuinigingsopdracht die samenhing met de komst van de RPO is door de omroepen opgevangen, constateert het CvdM. Op verschillende manieren: soms door forse ontslagrondes, soms door te snijden in tijdelijke contracten of dienstverlening als ondertiteling of satelliet-uitzendingen. 'Voor sommigen geldt dat zij investeringen hebben ingepland die op langere termijn geld moeten besparen', aldus het Commissariaat. 

De RPO zou een gedegen financiële onderbouwing moeten overleggen voor de verwachte kosten van de stichting, meent het Commissariaat.  Over de tegenstand bij sommige omroepen tegen het voorstel om een RPO op te richten, spreekt de brief zich niet uit.

Begin september liep het proces rond de RPO spaak. Dekker kondigde toen aan met de betrokken partijen naar een oplossing te gaan zoeken. Hij was hoopvol, maar een oplossing is nog niet gevonden. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken