Sander Schimmelpenninck nieuwe hoofdredacteur Quote

Sander Schimmelpenninck nieuwe hoofdredacteur Quote
  • Media
  • 14 nov 2016 @ 13:13
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PrintUitgeversPersonaliaJournalistiekMedia

Mirjam van den Broeke stopt als hoofdredacteur van Quote. Ze gaat binnen uitgeverij Hearst nieuwe projecten opzetten. Quote-redacteur Sander Schimmelpenninck volgt haar op als hoofdredacteur. 'We moeten creatiever worden met online content.'

Sander Schimmelpenninck (32), nu al redacteur bij Quote, staat naar eigen zeggen 'te popelen om het stokje over te nemen'. Over zijn voorgangster zegt hij dat Van den Broeke 'toe is aan een nieuwe stap in haar carrière'. 'Ze blijft zelfs gewoon bij Hearst Netherlands werken. Daar gaat ze allerlei nieuwe initiatieven opzetten, waarover later ongetwijfeld meer.'

‘Het wordt tijd voor de volgende generatie aan het roer', zegt CEO Luc van Os van Hearst Netherlands. 'Ik ben blij dat het door een in eigen huis opgeleide redacteur gebeurt. Al ben ik ook een beetje bedroefd door het aftreden van de eerste vrouwelijke hoofdredacteur van Quote.’ 

Mirjan van den Broeke, vertrekkend hoofdredacteur van Quote: ‘Ik heb ontzettend veel zin in mijn nieuwe opdracht binnen Hearst Netherlands en kijk met trots terug op mijn vijf jaar als hoofdredacteur van Quote. Ik ben ervan overtuigd dat mijn opvolger veel bijzondere dingen gaat doen met deze mooie titel en wens hem veel plezier en succes toe.’ 

Wie is de nieuwe hoofdredacteur?

Schimmelpenninck studeerde rechten in Rotterdam, was lid van het Rotterdamsch Studenten Corps en ging daarna als advocaat aan de slag op de Zuidas. Hij ging rap van het gebaande pad af en opende met een vriend een tweetal pizzatenten in Amsterdam. Die verkocht hij al snel, waarna hij in een vastgoedbedrijfje stapte. Ondertussen begon hij parttime te schrijven voor Quote. 

Schimmelpenninck: 'Quote heeft altijd goud in handen gehad met een combinatie van onderzoeksjournalistiek en goede, meeslepende verhalen over elites, wereldjes en succes. Die combinatie moet weer leidend worden. En dat alles met intelligentie én humor.' 

De nieuwe hoofdredacteur wil Quote gaan vernieuwen. 'Het goede wordt nog beter en het minder goede wordt vervangen. De redactie zal ook creatiever worden met online content en gaan verbreden met bijvoorbeeld video en podcasts. Toch geloof ik heilig in het blad: één keer per maand een glanzende Quote is een verademing in een wereld vol beeldschermen.’ 

Digitale strategie van Quote

Wat de digitale strategie van Quote betreft kiest Schimmelpenninck voor kwaliteit boven kwantiteit. 'De media zijn net de retail: het middensegment is ten dode opgeschreven. Voor het ijzersterke merk Quote zou het absurd zijn om voor iets anders te kiezen dan high-end. Daar kies ik dan ook voor: minder clickbait en meer relevante achtergrondverhalen voor onze doelgroep. Kwaliteit dus.' 

Daarbij mikt Schimmelpenninck op succesvolle mensen. 'Het begrip ‘succes’ is overigens aan verandering onderhevig: een dikke boot in Saint-Tropez is nog steeds leuk, maar maakt de eigenaar niet automatisch een koning. Quote moet schrijven met bewondering waar die verdiend is en een spiegel voorhouden waar dat nodig is.' 

Hearst Netherlands, gevestigd aan het Koningsplein in Amsterdam, geeft de merken Elle, Elle Decoration, Elle Eten, Harper’s Bazaar, Esquire, Cosmopolitan, Men’s Health, Women’s Health en Quote uit, die op de markt worden gebracht via mobiel, desktop en print. Hearst Netherlands bereikt online 5 miljoen unieke vrouwelijke bezoekers en meer dan 1 miljoen unieke mannelijke bezoekers per maand met de verschillende domeinen. Daarmee is Hearst Netherlands een leidende partij op het gebied van selectief online bereik aan de bovenzijde van de markt.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken