HMC stopt nu ook met eigen Dichtbij-redactie

HMC stopt nu ook met eigen Dichtbij-redactie
  • Media
  • 29 nov 2016 @ 14:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekCommunityNieuwsmedia

TMG-dochter Holland Media Combinatie had hyperlocal Dichtbij.nl al op een laag pitje gezet, maar zet nu ook een streep door de vaste redactie van het platform. De website blijft wel in de lucht en mag verder worden gevuld door onbetaalde 'meeschrijvers' uit de regio.

'Het hoge woord mag er uit: De redactie van Dichtbij.nl stopt met haar activiteiten', verzucht  Dichtbij-hoofdredacteur Jaap den Ouden. 'Het is in het afgelopen jaar, toen al een groot deel van de bedrijfsactiviteiten gestaakt werden, niet gelukt om voldoende rendabel te worden voor een gezonde bedrijfsvoering.'

Precies een jaar geleden maakte TMG/HMC al bekend te stoppen met Dichtbij.nl in een groot deel van de eigen regio's. Den Ouden betreurt de verdere afbouw van het platform: 'Uiteraard ben ik zeer ongelukkig met het besluit van de directie van Holland Media Combinatie, maar ik ben wel blij dat het platform met zijn artikelen en meeschrijf-functionaliteiten behouden blijft. Ik ga op zoek naar een nieuwe baan, maar kan voorlopig wel blijven genieten van het werk dat we de afgelopen vijf jaar samen met meeschrijvers hebben verzet. Iets waar ik ontzettend trots op ben.' 

'Toekomst lokale journalistiek loopt gevaar'

In zijn afscheidsblog benadrukt Den Ouden dat er 'inhoudelijk veel behoefte is aan lokale journalistiek, maar dat de toekomst ervan gevaar loopt mits er geen gezond verdienmodel wordt gevonden'. 'Gratis nieuws, veelal drijvend op distributiekanalen zoals Facebook, levert dat niet op. De adverteerder haakt af en heeft zoveel keuze dat de prijzen onder druk staan. En alle groei in de digitale advertentiemarkt, komt voor rekening van Facebook en Google.'

De Ouden: 'Ik heb de afgelopen vijf jaar samen met mijn geweldige collega's duidelijk proberen te maken dat 'het nieuws' niet uitsluitend ligt bij journalisten en uitgevers, maar dat betrokken burgers vrijwel altijd de bron zijn van een ontluikend nieuwsverhaal. Dat meeschrijvers een stem hebben, op social media, op Woerden Dichtbij. Dat een verhaal, hoe klein ook, wordt opgepikt als het al een beetje aandacht krijgt van een redacteur. Journalisten hebben kwaliteiten maar zijn zelden de bron van een verhaal.' 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken