VI, Linda en Elle populairste bladen op social media

VI, Linda en Elle populairste bladen op social media
  • Media
  • 16 nov 2016 @ 11:33
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social mediaOnderzoekTijdschriften

Voetbal International, Linda en Elle zijn de Nederlandse tijdschriften met het hoogste aantal likes en followers. Dit blijkt uit de Social Media Monitor die door Magazine Media Associatie is gelanceerd. Elk kwartaal zal de MMA bijgewerkte ranglijsten publiceren.

De MMA Social Media Monitor geeft inzicht in de prestaties van magazine-merken op sociale media. De zes belangrijkste sociale netwerken (Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest en YouTube) zijn in de monitor meegenomen. De data is gebaseerd op de likes/followers van zo’n honderd magazine-merken. Deze eerste MMA Social Media Monitor bevat de resultaten van het derde kwartaal van 2016 en is door Rocket24 exclusief vervaardigd voor MMA.

Elk kwartaal een MMA Social Media Monitor 

Sociale netwerken vormen een in toenemende mate belangrijk kanaal om magazine-content te verspreiden en vormen een belangrijke aanjager voor de merken. Met de rapportage wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazine merken op social media. De monitor geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche.

Bovendien wordt een top-25 samengesteld van magazine-merken met het hoogste aantal likes/followers en een top-10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine-categorieën op welke kanalen het grootst zijn. De MMA Social Media Monitor zal elk kwartaal verschijnen. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar.

Magazine-merken hebben het grootste aantal likes/followers op Facebook (54,7%), gevolgd door Twitter met een aandeel van 20,4% en Instagram met 15,9%. De verschillen per magazine categorie zijn echter groot. Zo zijn glossies en woonbladen populair op Instagram en Pinterest en zijn autobladen naar verhouding erg actief op Youtube. Voor opiniebladen is Twitter het meest belangrijke kanaal.

Naar internationaal voorbeeld

Met de Social Media Monitor treedt MMA in de voetsporen van de Amerikaanse (MPA) en Spaanse (ARI) magazine media associaties, die ook een Social Media Report uitbrengen. De Social Media Monitor draagt bij aan de wens om magazine merken 360 in kaart te brengen. De sociale netwerken vormen een wezenlijk onderdeel van de 360 strategie van magazine merken. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken