VPRO Medialab en Moniker lanceren clickclickclick.click

VPRO Medialab en Moniker lanceren clickclickclick.click
  • Media
  • 18 nov 2016 @ 11:00
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Big data

Online gedrag wordt tegenwoordig continu gemeten. Elke klik heeft waarde, elke muisbeweging wordt geanalyseerd. Maar hoe ver gaat dit? Wat zegt iemands klikgedrag over hem of haar? Moniker en VPRO Medialab creëerden Clickclickclick.click: een verslavende online ervaring waarin klikgedrag tot in de kleinste details geobserveerd en becommentarieerd wordt.

Op de website clickclickclick.click heeft een anonieme onderzoeker de bezoeker tot zijn persoonlijke subject gemaakt. Op de website is niets te zien, behalve een groene knop. Het verhaal begint wanneer de bezoeker met zijn muis beweegt. Alles, zelfs de kleinste muisbeweging, wordt genoteerd, gemeten en van commentaar voorzien.

Er is een stem te horen die conclusies trekt over het karakter van de gebruiker op basis van diens muisgedrag: 'Agressieve, snelle kliks. Mmm, waarschijnlijk is het subject een man met bewijsdrang'. Ook wordt het klikgedrag vergeleken met dat van andere bezoekers: Een stuk trager dan het gemiddelde subject - saai.

Op de lijst met Achievements is te zien welke gedragingen al zijn vertoond en hoeveel er nog te ontsluiten zijn. Het verkennen van alle mogelijke interacties loont de moeite. Zonder al te veel te onthullen: avontuurlijk klik- en scrollgedrag wordt beloond.

Doel van Clickclickclick.click is om het publiek op een ludieke manier bewust te maken van de hoeveelheid persoonlijke data die op internet wordt vastgelegd en getracked.

Achtergrond

Clickclickclick.click werd geïnspireerd door de rondreizende installatie We Are Data, waarvan de VPRO mediapartner is. In deze installatie ervaren bezoekers hoe ze data worden en hebben ze de keuze welke persoonlijke data hun eigendom blijft.

Clickclickclick.click op IDFA Doclab

Clickclickclick.click is geselecteerd voor IDFA Doclab 2016 en wordt gepresenteerd tijdens de VPRO Medialab Meet Up @ IDFA Doclab op maandag 21 november 2016.

www.clickclickclick.click
 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken