VPRO Medialab en Moniker lanceren clickclickclick.click
- Media
- 18 nov 2016 @ 11:00
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Big data
- 18 nov 2016 @ 11:00
- Redactie Media
Online gedrag wordt tegenwoordig continu gemeten. Elke klik heeft waarde, elke muisbeweging wordt geanalyseerd. Maar hoe ver gaat dit? Wat zegt iemands klikgedrag over hem of haar? Moniker en VPRO Medialab creëerden Clickclickclick.click: een verslavende online ervaring waarin klikgedrag tot in de kleinste details geobserveerd en becommentarieerd wordt.
Op de website clickclickclick.click heeft een anonieme onderzoeker de bezoeker tot zijn persoonlijke subject gemaakt. Op de website is niets te zien, behalve een groene knop. Het verhaal begint wanneer de bezoeker met zijn muis beweegt. Alles, zelfs de kleinste muisbeweging, wordt genoteerd, gemeten en van commentaar voorzien.
Er is een stem te horen die conclusies trekt over het karakter van de gebruiker op basis van diens muisgedrag: 'Agressieve, snelle kliks. Mmm, waarschijnlijk is het subject een man met bewijsdrang'. Ook wordt het klikgedrag vergeleken met dat van andere bezoekers: Een stuk trager dan het gemiddelde subject - saai.
Op de lijst met Achievements is te zien welke gedragingen al zijn vertoond en hoeveel er nog te ontsluiten zijn. Het verkennen van alle mogelijke interacties loont de moeite. Zonder al te veel te onthullen: avontuurlijk klik- en scrollgedrag wordt beloond.
Doel van Clickclickclick.click is om het publiek op een ludieke manier bewust te maken van de hoeveelheid persoonlijke data die op internet wordt vastgelegd en getracked.
Achtergrond
Clickclickclick.click werd geïnspireerd door de rondreizende installatie We Are Data, waarvan de VPRO mediapartner is. In deze installatie ervaren bezoekers hoe ze data worden en hebben ze de keuze welke persoonlijke data hun eigendom blijft.
Clickclickclick.click op IDFA Doclab
Clickclickclick.click is geselecteerd voor IDFA Doclab 2016 en wordt gepresenteerd tijdens de VPRO Medialab Meet Up @ IDFA Doclab op maandag 21 november 2016.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing