Philips passeert Samsung in Merken Top 40

Philips passeert Samsung in Merken Top 40
  • Media
  • 27 dec 2016 @ 08:59
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingInnovatieMediaMerken

Wekelijks zijn er veel verschuivingen in de Merken Top 40. Deze week keldert de nummer één zomaar naar plek 18: Samsung. Een goede reden om eens stil te staan bij de branche van consumenten-elektronica. Philips is daarin Samsung voorbijgestreefd.

Samsung is vrijwel standaard aanwezig in de lijst, het heeft er maar één week niet in gestaan. Vorige week was het nog de onbetwiste koploper, maar deze week is het merk flink gedaald. Concurrent Philips staat nu zelfs hoger. Sony is nu voor de tweede week genoteerd en ook iets gestegen ten opzichte van vorige week. LG is de laatste weken de grote afwezige. Hoe kan dat?

Als we naar de drie gemeten waarden kijken, dan zie je al meteen dat Samsung en Philips het erg goed doen op waardering. Bij een gemiddelde waardering in de lijst van zo'n 21%, scoren zij respectievelijk 32% en 33%. Sony (19%) en LG (15%) blijven ver achter.

Verder geeft zowel Sony als LG maar weinig uit, waarbij LG veruit het laagste scoort op de bestedingen. Samsung en Philips blijven ook hier aan elkaar gewaagd. Kijkend naar de afgelopen drie weken is het bijna stuivertje wisselen: de eerste twee weken deed Samsung het beter, de afgelopen week scoorde Philips het hoogst.

Last but not least is de factor social. Voor de Merken Top 40 kijken we daarbij naar het aantal mensen dat een online uiting van een merk heeft gezien (gemiddeld 10-15 miljoen). Samsung is hierin de absolute topper, dat had de afgelopen drie weken een gemiddeld weekbereik van ruim 90(!) miljoen. Sony scoort met 40 miljoen beter dan Philips. Dat zit op hetzelfde niveau als LG, zij bereiken ieder 11 miljoen mensen per week.

Slechte scores voor LG

LG is op alle fronten de verliezer, maar met name op waardering en bestedingen blijven ze achter. Samsung wint het (zeker vorige week) vooral op social, in combinatie met een hoge waardering. De 'Live 360'-campagne heeft zijn waarde wel bewezen. Philips is een stabiele subtopper, maar Sony komt eraan.

Gaat het Sony lukken om Samsung en Philips voorbij te streven? Maakt LG een comeback? Aanstaande vrijdag gaan we het zien in de nieuwe Merken Top 40!

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen, te weten marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website Merkentop40.nl.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken