Humberto Tan scoort veel meer PR-waarde dan Jeroen Pauw
- Media
- 10 jan 2017 @ 11:49
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - BereikSocial mediaOnderzoekTelevisie
- 10 jan 2017 @ 11:49
- Redactie Media
Humberto Tan is de meest invloedrijke talkshowhost van Nederland. In de laatste twee maanden van afgelopen jaar wist hij 34 miljoen euro aan PR-waarde te genereren, bijna twee keer zo veel als nummer twee Jeroen Pauw (18 miljoen euro). Opvallend, omdat over Jeroen Pauw wel meer berichten verschijnen. Matthijs van Nieuwkerk raakt ondergesneeuwd in deze ratrace.
Tan is ook de meest geliefde talkshowhost. Berichten over hem hebben een positiever sentiment dan die over Jeroen Pauw en DWDD-voorman Matthijs van Nieuwkerk. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van Clipit naar de berichtgeving over talkshowhosts in de laatste maanden van 2016.
Op 13 oktober won Humberto Tan de Zilveren Televizier-Ster als beste presentator van Nederland. Clipit analyseert aan de hand van online berichten de populariteit van Humberto Tan en vergelijkt dit met zijn collega talkshowhosts Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw. Van deze drie gastheren weet Humberto Tan de hoogste PR-waarde binnen te halen met 33,9 miljoen euro. De RTL Late Night-presentator heeft dit vooral te danken aan zijn grote schare volgers op social media. Met zijn Twitter- en Instagram-accounts bereikt hij honderdduizenden mensen. Jeroen Pauw en met name Matthijs van Nieuwkerk profileren zich minder nadrukkelijk op social media en blijven dan ook steken op een lagere PR-waarde.
Pauw is actiever, Tan heeft meer bereik
Opvallend is dat Humberto Tan die hoge PR-waarde niet zozeer binnenhaalt omdat er over hem het meest wordt geschreven. Die eer gaat namelijk naar Jeroen Pauw, met 72.589 berichten. Het overgrote deel van deze berichten is afkomstig van Twitter, waar volop wordt gediscussieerd over de gasten in zijn talkshow. Pauw verzendt, met name via het twitteraccount @PauwNL, twee keer zo veel berichten met zijn eigen kanalen als Tan. Jeroen Pauw heeft echter veel minder volgers, wat elk bericht van zijn eigen accounts een stuk minder waardevol maakt dan een bericht van Humberto Tan.
De PR-waarde van een bericht hangt niet alleen af van het aantal mensen wat een bericht gezien heeft. Clipit zegt ook rekening te houden met het sentiment van dat bericht. 'De berichtgeving over Humberto Tan heeft niet alleen de hoogste PR-waarde, maar is ook positiever dan over collega's Pauw en Van Nieuwkerk. Niet alleen zijn optreden als gastheer van RTL Late Night, maar ook Tan's werk als amateurfotograaf en zijn aandeel in Let's Dance zorgen voor veel positieve reacties.'
Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw wordt volgens Clipit vaak verweten 'dat zij tot de linkse grachtengordel behoren' en daardoor niet objectief zijn. 'Vooral Pauw moet het ontgelden na een interview met 50Plus-voorman Henk Krol en na een uitzending waarin PVV-stemmers aan tafel plaats nemen.'
Sentiment top-3
1. Humberto Tan
2. Matthijs van Nieuwkerk
3. Jeroen Pauw
Clipit heeft van 17 oktober tot 31 december 2016 onderzoek gedaan naar de drie Nederlandse talkshowhosts. Clipit analyseerde alle online en social media-vernoemingen van Humberto Tan, Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk. In totaal werden 114.504 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de desbetreffende talkshowhost staan, worden meegenomen in de beoordeling.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- RTL Late Night
- bereik
- DWDD
- social media
- PR-waarde
- Pauw
- Jeroen Pauw
- media
- televisie
- Clipit
- onderzoek
- Humberto Tan
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing