Nieuw bod op TMG: Talpa overbiedt Mediahuis

Nieuw bod op TMG: Talpa overbiedt Mediahuis
  • Media
  • 23 jan 2017 @ 09:30
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkJournalistiekDagbladuitgeversMedia

De strijd om de overname van Telegraaf Media Groep neemt een nieuwe wending: na Mediahuis doet ook Talpa Holding een bod. Het bedrijf van John de Mol wil alle uitstaande TMG-aandelen overnemen voor een prijs van 5,90 euro per aandeel in cash. Daarmee overbiedt De Mol het consortium van Mediahuis en VP Exploitatie, dat al in een vergevorderd stadium leek om het mediabedrijf in te lijven.

'Ik heb een groot geloof in TMG als verzameling van een aantal sterke Nederlandse merken en de potentie van deze onderneming', meldt John de Mol, eigenaar van Talpa. 'Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt want uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt. Door de toevoeging van het belang in Talpa Radio en SBS Nederland ontstaat er een onderneming die een betere positie verwerft in een snel veranderend medialandschap. Het is mijn doel om dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen.'

Met dit voorstel reageert Talpa op het eerdere bod dat door het consortium van Mediahuis en VP Exploitatie is uitgebracht. Medio december werd dit bod aangekondig, waarna het twee weken geleden al goeddeels geregeld leek te zijn. Nadien werd bekend dat John de Mol achter de schermen in het bezit is gekomen van 20,59% van de TMG-aandelen.

John de Mol: 'Bod Mediahuis is te laag'

Mediahuis krijgt van De Mol een veeg uit de pan. 'Na het evalueren van het bod is Talpa tot de conclusie gekomen dat het bod van 5,25 euro van het consortium niet getuigt van een sterk geloof in de kracht van TMG, de potentie van TMG en onze nationale mediasector. Bovendien is TMG van strategisch belang voor Talpa en is verkoop van het belang in TMG daarom geen optie. Talpa is ervan overtuigd dat haar voorgenomen bod voor alle stakeholders van TMG aantrekkelijk is. Talpa heeft een duidelijke visie voor TMG en de Nederlandse mediasector. TMG is een verzameling van sterke en unieke mediamerken in Nederland. Talpa wenst deze verzameling in één mediabedrijf te behouden en in combinatie met Talpa activiteiten verder uit te bouwen.'

Door TMG en Talpa samen te voegen ontstaat een nieuw onafhankelijk Nederlands mediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online content, aldus de Talpa-baas. Daarbij ziet hij TMG, Talpa Radio en het Talpa-belang in SBS Nederland als kern van de zogenoemde 'Combinatie'. De samenwerking moet als platform gaan fungeren voor een verdere integratie tussen verschillende media-activiteiten.

TMG verkocht in 2016 de radiozenders Sky Radio en Radio Veronica aan Talpa Radio, waarin TMG nu een belang in heeft van 22,85%. Talpa gelooft in een multimediabedrijf dat flexibel is om in te spelen op het snel veranderende medialandschap.

Inzet op breed multimediabedrijf

Het bod van Talpa bedraagt 5,90 euro per aandeel in cash. Dat is 70% hoger dan de slotkoers van de TMG-aandelen op 13 december 2016, de dag voor het publiek bekend worden van de gesprekken tussen TMG en het consortium. Daarmee overbiedt De Mol zijn concurrenten met 12% (zij boden 5,25 euro per aandeel). Talpa is van mening dat het bod een aantrekkelijke propositie is voor alle stakeholders van TMG en superieur is aan het bod van Mediahuis en VP Exploitatie.

In de samenwerking met Talpa krijgt TMG toegang tot de expertise en het netwerk van Talpa, bepleit De Mol. 'Door de toevoeging van haar belang in Talpa Radio en SBS Nederland ontstaat er een onderneming die een betere positie verwerft in het snel veranderende medialandschap. De "Combinatie" wil investeren in het produceren van content en journalistieke kwaliteit.'

Het bod zal volledig worden gefinancierd uit direct beschikbare geldmiddelen bij Talpa. Talpa beschikt verder over afdoende financiële middelen om te investeren in de toekomstige strategie van de combinatie.

John de Mol: 'Talpa is voornemens om Talpa Radio, het huidige belang in SBS Nederland én TMG samen te voegen en één succesvol multimediabedrijf te creëren. Talpa is van mening dat het succesvol bewerkstelligen van deze transformatie en integratie van activiteiten het best mogelijk is in een private setting. Om dit te bewerkstelligen is Talpa voornemens om 100 procent van de TMG aandelen te verwerven. Daartoe zal Talpa in gesprek treden met andere aandeelhouders in TMG. Talpa is erg enthousiast over de mogelijkheid om een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf te creëren. Het is Talpa’s intentie om op korte termijn met de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen in gesprek te treden om dit voorstel in detail te bespreken.'

TMG: 'Alle opties afwegen'

Op dit nieuwe overnamebod reageert TMG als volgt: 'In antwoord op de openbare aankondiging door Talpa Holding bevestigt Telegraaf Media Groep N.V. dat zij een ongevraagd, niet-bindend, voorwaardelijk voorstel heeft ontvangen van Talpa inhoudende de verwerving van alle uitgegeven en uitstaande certificaten van TMG voor een indicatieve prijs van EUR 5,90 (cum dividend) in contanten per TMG-certificaat. De Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur van TMG zullen het Talpa Voorstel overwegen en zullen dit samen met hun financiële en juridische adviseurs zorgvuldig beoordelen. Het Talpa-voorstel zal worden vergeleken met de zelfstandige strategie van TMG en andere strategische alternatieven, waaronder het voorstel dat ontvangen is van het Mediahuis en het VP Exploitatie consortium waarover TMG momenteel met Mediahuis en het VP Exploitatie in gesprek is. Hierbij houden de RvC en RvB nadrukkelijk rekening met de belangen van alle stakeholders van TMG, met inbegrip van de aandeelhouders.'

Lees ook: Wat wil John de Mol met TMG? 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken