Lineaire kijktijd daalt ondanks Rio en EK Voetbal
- Media
- 9 jan 2017 @ 11:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - BereikSportOnderzoekTelevisie
- 9 jan 2017 @ 11:01
- Redactie Media
Nederland keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag televisie (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7% lager dan in 2015. De daling is minder sterk dan vorig jaar, constateert Stichting Kijkonderzoek. Dat hangt mogelijk samen met de twee grote sportevenementen in 2016: het EK voetbal en de Olympische Zomerspelen. De kijktijd verschoof ook deels naar video-on-demand en andere apparaten.
Een van de oorzaken voor de daling in kijktijd is het vaker bekijken van video-on-demand op het tv-scherm en het vaker via andere apparaten online kijken van tv-programma’s en andere video content. Beide maken geen deel uit van dit specifieke SKO-onderzoek naar kijktijd over 2016. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1% (2015) naar 6,9% van de totale kijktijd.
De tv-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het tv-scherm werd doorgebracht was 192 minuten over de gehele dag in 2016. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten vallen, bedroeg 9 minuten in 2016.
Meest bekeken programma’s in 2016
De top-25 meest bekeken programma’s in 2016 wordt aangevoerd door Eurovisie Songfestival Finale van 14 mei 2016 met 4.286.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is de EK-finale Portugal-Frankrijk van 10 juli 2016 met 4.236.000 kijkers. Wie Is De Mol van 20 februari 2016 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.091.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag.
Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Flikken Rotterdam van 15 januari 2016 met 157.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.
Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 34,1% naar 35,1%. RTL Nederland daalt van 29,2% naar 28,6% en SBS stijgt van 18,4% naar 18,5%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (21,9%) als de avond (24,1%). De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,0% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2016 uitgekomen op 3,9%.
Op woensdag 18 januari wordt het SKO jaarrapport TV gepubliceerd. Het jaarrapport bevat uitgebreidere kijkcijfer-resultaten over 2016. SKO is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijkgedrag naar tv-programma’s. Daarover worden binnenkort ook specifieke cijfers bekend.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- uitgesteld kijken
- televisie
- SKO
- video on demand
- jaaroverzicht
- kijkcijfers
- lineair
- kijkonderzoek
- kijktijd
- 2016
- tv-zenders
- tv
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing