Sanoma boekt 34% winst ondanks dalende omzet
- Media
- 7 feb 2017 @ 09:33
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkTijdschriftuitgeversMedia
- 7 feb 2017 @ 09:33
- Redactie Media
Tijdschriftuitgever Sanoma heeft over het jaar 2016 een stevige winst geboekt van 34%. Dit blijkt uit de bekendgemaakte jaarresultaten. De totale omzet daalde wel, met 6,5%.
Over 2016 zag Sanoma in Nederland en België haar operationele EBIT (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) met 34% stijgen naar 86 miljoen euro als gevolg van een lichte stijging van de autonome omzet met 0,5% en een goede kostenbeheersing. De totale omzet daalde met 6,5% als gevolg van de verkoop van Autotrader en andere titels.
Peter de Mönnink, CEO Sanoma | SBS: 'De winstgevendheid in Nederland en België is sterk verbeterd dit jaar. Daar zijn we zeer tevreden mee. De lichte autonome groei in omzet door verdere verbreding van onze sterke merken was boven verwachting.'
Het Nederlandse print- en online portfolio presteerde goed in 2016 en de omzet bij televisie was stabiel. Als gevolg van het EK Voetbal en de Olympische Spelen daalde het marktaandeel van SBS licht. De afnemende trend in de algehele kijktijd zette zich voort.
Onderzoek van NOBO gaf aan dat Sanoma van de lokale mediabedrijven de nummer één online is en dat nieuwssite NU.nl op dit moment maandelijks 67% van de populatie bereikt. In het vierde kwartaal liet NU.nl een stijging zien van 5% in uniek bereik. Met een sterke focus op online video (meer dan een miljard streamstarts in 2016) en data breidt het mediabedrijf haar sterke merken crossmediaal uit.
Resultaten Fins moederbedrijf
De prestaties van Sanoma in het laatste kwartaal verliepen in lijn met de goede verbetering van het resultaat over het gehele afgelopen jaar. Voor het jaar 2016 bleef de autonome omzet stabiel (+0,1%). De ingezette kostenbesparingen verdubbelden de operationele EBIT naar 168 miljoen euro (10,2% EBIT-marge). Alle bedrijfsonderdelen droegen bij aan dit sterk verbeterde resultaat.
Voor Sanoma was het ook belangrijk om in 2016 de schuldenratio (netto schuld afgezet tegen het brutobedrijfsresultaat) te reduceren. Met de gestegen cashflow naar 154 miljoen euro (2015: 26 miljoen) in combinatie met een grotere winstgevendheid daalde de schuldenratio in een jaar tijd van 5,1 naar 3,2. Sanoma geeft aan dat het vooruitzicht voor 2017 een stabiele omzet is met een EBIT-marge van rond de 10%.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing