Sanoma boekt 34% winst ondanks dalende omzet

Sanoma boekt 34% winst ondanks dalende omzet
  • Media
  • 7 feb 2017 @ 09:33
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkTijdschriftuitgeversMedia

Tijdschriftuitgever Sanoma heeft over het jaar 2016 een stevige winst geboekt van 34%. Dit blijkt uit de bekendgemaakte jaarresultaten. De totale omzet daalde wel, met 6,5%.

Over 2016 zag Sanoma in Nederland en België haar operationele EBIT (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) met 34% stijgen naar 86 miljoen euro als gevolg van een lichte stijging van de autonome omzet met 0,5% en een goede kostenbeheersing. De totale omzet daalde met 6,5% als gevolg van de verkoop van Autotrader en andere titels.

Peter de Mönnink, CEO Sanoma | SBS: 'De winstgevendheid in Nederland en België is sterk verbeterd dit jaar. Daar zijn we zeer tevreden mee. De lichte autonome groei in omzet door verdere verbreding van onze sterke merken was boven verwachting.'

Het Nederlandse print- en online portfolio presteerde goed in 2016 en de omzet bij televisie was stabiel. Als gevolg van het EK Voetbal en de Olympische Spelen daalde het marktaandeel van SBS licht. De afnemende trend in de algehele kijktijd zette zich voort.

Onderzoek van NOBO gaf aan dat Sanoma van de lokale mediabedrijven de nummer één online is en dat nieuwssite NU.nl op dit moment maandelijks 67% van de populatie bereikt. In het vierde kwartaal liet NU.nl een stijging zien van 5% in uniek bereik. Met een sterke focus op online video (meer dan een miljard streamstarts in 2016) en data breidt het mediabedrijf haar sterke merken crossmediaal uit.

Resultaten Fins moederbedrijf

De prestaties van Sanoma in het laatste kwartaal verliepen in lijn met de goede verbetering van het resultaat over het gehele afgelopen jaar. Voor het jaar 2016 bleef de autonome omzet stabiel (+0,1%). De ingezette kostenbesparingen verdubbelden de operationele EBIT naar 168 miljoen euro (10,2% EBIT-marge). Alle bedrijfsonderdelen droegen bij aan dit sterk verbeterde resultaat.

Voor Sanoma was het ook belangrijk om in 2016 de schuldenratio (netto schuld afgezet tegen het brutobedrijfsresultaat) te reduceren. Met de gestegen cashflow naar 154 miljoen euro (2015: 26 miljoen) in combinatie met een grotere winstgevendheid daalde de schuldenratio in een jaar tijd van 5,1 naar 3,2. Sanoma geeft aan dat het vooruitzicht voor 2017 een stabiele omzet is met een EBIT-marge van rond de 10%.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken