Vote for love: politieke hartenkreet van hoofdredacteuren
- Media
- 24 feb 2017 @ 12:18
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Nieuwsmedia
- 24 feb 2017 @ 12:18
- Sjaak Hoogkamer
Terwijl alle politici in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen – zoals gewoonlijk – elkaar voor rotte vis uitmaken en bij elke mediagelegenheid roepen dat ze straks met niemand willen samenwerken, klinkt op YouTube opeens een heel ander geluid. Afkomstig van 12 hoofdredacteuren van vrouwenmedia die vinden dat het nu genoeg is en dat het tijd is voor positieve energie. Boodschap: Stem niet tegen, maar voor, en laat je hart spreken als je stemt. We belden met een van de ondertekenaars van dit politieke videopamflet Franska Stuy van Franska.nl
Volgens Stuy begon het idee met een telefoontje van Marije de Jong, hoofdredacteur van Happinez. Die had een mail gekregen van een van haar freelancers, schrijfster Geertje Couwenbergh, met als onderwerp ‘Doe iets’. Ze schreef: 'In de aanloop van onze verkiezingen, merk ik dat ik op zoek ben naar een manier om constructief bij te dragen aan het maatschappelijke debat. En niet zozeer tegen iets zijn, maar voor.’ Daarom sloegen collega-hoofdredacteuren in Nederland (onder wie ELLE's eigen Edine Russel) de handen ineen om samen een sterk statement te maken: VOTE FOR LOVE. Wat je ook doet. In de video zie je naast Edine ook Esther Goedegebuure (JAN Magazine), Cécile Narinx (Harper's Bazaar), Milou Turpijn (Women's Health), Marije de Jong (Happinez), Anke de Jong (Glamour), Sterre van Leer (Psychologie Magazine), Heleen Peverelli (Yoga Magazine), Muriel Oonincx (Famme), Franska Stuy (Franska.nl), Anne Marije de Vries Lentsch (Cosmopolitan) en Sara van Gorp (Kek Mama).
Het is geen stemadvies, maar toch ook weer wel. Of niet?
‘Precies wat je zegt. Geen stemadvies, maar toch ook weer wel. Beetje lastig te begrijpen, dat je een stemadvies geeft zonder iemand een specifieke richting of partij te adviseren. Dat zijn we niet gewend in onze huidige maatschappij. Juist daarom sprak dit initiatief me zo aan. Ik had het er ook al over dat we aan het vermopperen zijn in Nederland. Negatief, boos, hard, vechterij en vooral overal tegen. Tegen elkaar, nergens voor, niet constructief. Een naar gevoel krijg je daarvan, alsof je continu in een wedstrijd leeft. Politici zelf doen daar ook steeds meer aan mee, dat is al een paar jaar bezig. Ik had daar laatst op franska.nl al deze oproep naar politici http://franska.nl/help-er-komen-verkiezingen-aan/ . Niemand lijkt in de gaten te hebben dat het daardoor steeds vervelender wordt. Er kan niet iets tevoorschijn komen in dit land, of je moet een kamp kiezen. Met als gevolg dat er steeds meer mensen zijn die niet durven zeggen welk kamp ze kiezen, in de angst neergesabeld te worden met een overkill aan argumenten.’
Is het een tegengeluid tegen het populisme/Trumpiaanse geweld?
‘TEGEN?! Dat is nou precies waarom we een geluid wilden laten horen. Mogen we misschien iets meer VOOR worden in plaats van TEGEN? Ik denk dat wij als hoofdredacteuren van vrouwenmedia als geen ander aanvoelen hoe vrouwen denken en (vaak niet) reageren. Er zijn zoveel mensen (ook mannen by the way) die helemaal geen zin hebben in al dit keiharde gedoe. In steeds overal een gevecht van maken. Maar ik spreek wat dat betreft voor mezelf. Iedereen geeft op haar of zijn manier invulling aan de oproep vote for love. Wijzelf, maar ook de gigantische hoeveelheid vrouwen die ons spontaan melden dat ze dit een fantastisch initiatief vinden. En dat is nou precies de bedoeling. Laat je hart spreken als je stemt. Dat is de strekking van onze oproep. Stem vóor iets, in plaats van tegen iets.’
Wat hopen jullie te bereiken?
‘We hopen met het zenden van een positief signaal mensen op het andere, hun eigen been te zetten. Mensen aan het denken te zetten over wie ze willen zijn, hoe ze willen leven en van daaruit te stemmen, op de partij naar hun eigen keuze.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing