[TK17] Politieke parodie: leuk of een beetje zielig?
- Media
- 15 mrt 2017 @ 10:57
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ContentCopywritingCampagnesPolitiek
- 15 mrt 2017 @ 10:57
- Jeroen Mirck
De PvdA stevent af op een historische verkiezingsnederlaag. Toch trokken de sociaal-democraten in de laatste dagen voor de stembusgang qua marketing alles uit de kast om toch nog in de gunst van de kiezer te komen. Eerst met een ellenlange longcopy, daarna daags voor de verkiezingen met een parodie op een VVD-printuiting. In tegenstelling tussen de eerdere fittie tussen CDA en VVD over 'premier Buma' sloeg deze grap echter totaal dood. Wanneer werkt politieke parodie wel en niet?
Dinsdagochtend verscheen in NRC.next een paginagrote advertentie van de PvdA met een collage foto's van partijleider Lodewijk Asscher. De uiting is een kopie van een VVD-advertentie van enkele dagen eerder, waarmee premier Mark Rutte de persoonlijke kaart speelt in de aanloop naar verkiezingsdag. Ondertekend door Mark. Kortweg Mark.
De parodie is niet bijster grappig. Zo zegt Mark Rutte: 'Die chaos in Engeland en de VS. Dat wil ik hier niet laten gebeuren.' Asscher haakt hierop in met: 'De chaos van een VVD en PVV of een ander rechts kabinet. Dat wil ik niet nog eens laten gebeuren.'
Rutte: 'Ja, ik heb littekens opgelopen. Dat gebeurt als je in de arena stapt en niet langs de zijlijn blijft staan schreeuwen.' Imitator Asscher: 'Het kabinet met VVD heeft me heel wat haren gekost. Dat was nodig om het land verder te helpen.' Lachen, man!
Longcopy zonder focus
Vorige week verscheen in de Volkskrant nog een volgepropte longcopy-advertentie met maar liefst 1.400 woorden (zonder tussenkoppen, oef!), waarin Asscher een poging doet om het eens een keer over de inhoud te hebben. Dat deed hij alleen door allereerst te klagen over de vorm. Niet handig. Het is als Richard Nixon: 'I'm not a crook.' De kiezer onthoudt 'niet' niet.
De printadvertentie van de PvdA oogstte veel kritiek: te lang, te saai, te ingewikkeld en op de koop toe ook nog eens geen duidelijke focus. Typerend voor de algehele PvdA-campagne, die totaal geen smoel had. Asscher verdedigde de coalitiedeelname én bekritiseerde de keuzes van premier Rutte. Daarmee sprak hij zichzelf voortdurend tegen. Of zoals politici dat omschrijven: 'Het is niet van tweeën een.'
Het resultaat is navenant: nergens wist Asscher de slechte peilingen van de PvdA te kantelen. Daarom lijkt een monsterverlies onvermijdelijk.
'Links en rechts helder in beeld'
Een kat in het nauw maakt rare sprongen, want waarom nu die parodie, wederom in NRC? 'We hebben op deze manier de keus tussen links en rechts heel helder in beeld gebracht', zegt PvdA-woordvoerder Simon den Haak tegen Het Parool. 'Zo kunnen de kiezers goed vergelijken.' Alleen in NRC? 'Ja.'
De parodie scoorde nauwelijks. Hoe anders was dat met de CDA-spot waarin Rutte en Wilders werden weggezet als zeurende kinderen. VVD riposteerde met een parodie op die parodie, waarbij de kleine Buma, dromend van het premierschap, voor de voeten kreeg geworden dat Mark Rutte veertig jaar later toch echt de minister-president is, niet Sybrand Buma.
Die fittie was prikkelend en volgens velen ook grappig. Van de PvdA-inhaker met de Asscher-collage werd de VVD niet warm of koud. De actie sloeg dood, hoe goed hij ook is gemaakt. Daarmee ben je niet leuk, maar een beetje zielig. Precies de positie waar de PvdA zich momenteel in bevindt.
Jeroen Mirck is contentmanager Media, Bureaus en Sponsoring van MarketingTribune.
Je kunt ook overdrijven met #longcopy advertising... #TK2017 #Asscher #PvdA pic.twitter.com/DnGFn06tJb
— MarketingTribune (@MTribuneMedia) March 10, 2017
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- PvdA
- stemmen
- VVD
- zielig
- longcopy
- campagne
- parodie
- humor
- printadvertentie
- Mark Rutte
- content
- leuk
- TK2017
- Lodewijk Asscher
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing