Panama Papers winnen Citi Journalistic Excellence Award

Panama Papers winnen Citi Journalistic Excellence Award
  • Media
  • 24 apr 2017 @ 00:57
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • NieuwsmediaJournalistiekZakelijkAwards

Journalisten van Trouw en Het Financieele Dagblad hebben de Citi Journalistic Excellence Award 2017 gewonnen voor hun Panama Papers-onderzoek. De vakjury had dit jaar drie financieel-economische artikelen uit De Groene Amsterdammer, FD en Trouw genomineerd.

Vorige week was er nog onvrede op de redacties van FD en Trouw omdat hun verslaggeving inzake de Panama Papers helemaal niet was genomineerd voor De Tegels, de belangrijkste journalistieke prijzen in Nederland. Een week later valt dit spraakmakende werk echter alsnog in de prijzen bij de Citi Journalistic Excellence Award. Deze prijs is meer dan twintig jaar geleden door Citi opgezet als erkenning voor verdienstelijke financiële en economische verslaggeving.

Karlijn Kuijpers, Jan Kleinnijenhuis, Siem Eikelenboom en Gaby de Groot werden verkozen door een onafhankelijke jury, samengesteld uit voorzitter Jan Schinkelshoek (voormalig hoofdredacteur Haagsche Courant en Tweede Kamerlid), Carla Smits-Nusteling (oud-CFO van KPN en Non Executive Director van ASML, Tele2 en Nokia) en het nieuwe jurylid Angelien Kemna, Raad van Bestuur en Chief Finance & Risk Officer van APG Groep.

De genomineerden voor de Nederlandse editie van de Citi Journalistic Excellence Award:

  • Hoe de top van ABN Amro de regie verloor – Ivo Bökkerink en Pieter Couwenbergh (FD)
  • Hoe woekerpolissen gingen woekeren - Bram Logger en Parcival Weijnen,Investico, gepubliceerd in De Groene Amsterdammer
  • Panama Papers - Karlijn Kuijpers & Jan Kleinnijenhuis (Trouw) in samenwerking met Siem Eikelenboom & Gaby de Groot (FD)

De winnaar van de Citi Journalistic Excellence Award gaat naar het 8-daags economisch en financieel seminar in New York City, dat wordt georganiseerd door de Columbia Graduate School of Journalism. Samen met vakgenoten uit andere landen krijgt de winnaar de mogelijkheid om met academici, mediaspecialisten, beleidsverantwoordelijken en overheidsfunctionarissen van gedachten te wisselen over de nieuwste ontwikkelingen binnen de globale economie en de financiële wereld. Verder gaan de winnaars op bezoek bij onder meer het IMF, de New York Stock Exchange, CNN Financial News, Wall Street Journal en Bloomberg Business News.

Bij de evaluatie van de ingezonden artikelen hanteerde de jury criteria als originaliteit van het onderwerp, schrijfstijl en schrijfvaardigheid, analyse van het onderwerp, gebruik van research en de impact van het artikel. De uitreiking van de Citi Journalistic Excellence Award vond plaats in Café Hesp in Amsterdam, stamkroeg van wijlen Harry Lockefeer, voormalig voorzitter van de jury.

De winnaars van vorige edities van de Citi Journalistic Excellence Award in Nederland:

  • 2016 - Jan Kleinnijenhuis & Martijn Roessingh (Trouw)
  • 2015 - Jeroen Molenaar, Yteke de Jong en Siem Eikelenboom (FD)
  • 2014 - Chris Hensen en Ariane Kleijwegt, NRC Handelsblad
  • 2013 - Pieter Couwenbergh, Johan Leupen en Jeroen Segenhout (FD)
  • 2012 - Siem Eikelenboom en Gaby de Groot, Het Financieele Dagblad
  • 2011 – Marcel aan de Brugh en Piet Depuydt, NRC Handelsblad
  • 2010 – Marike Stellinga, Elsevier
  • 2009 – Merijn Rengers en John Schoorl, de Volkskrant
  • 2008 – Elske Schouten, NRC Handelsblad
  • 2007 – Gerben van der Marel, Het Financieele Dagblad
  • 2006 – Daan van Lent, FEM Business
  • 2005 – Franka Rolvink, FEM Business

V.l.n.r. Angelien Kemna, Siem Eikelenboom, Karlijn Kuijpers, Jan Schinkelshoek (juryvoorzitter), Gaby de Groot, Jan Kleinnijenhuis en Auke Leenstra. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken