Commerciële omroepen vrezen uitgekleed basispakket

Commerciële omroepen vrezen uitgekleed basispakket
  • Media
  • 29 mei 2017 @ 12:10
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaPolitiekTelevisie

De Vereniging van Commerciële Omroepen (VCO) luidt de noodklok nu de staatssecretaris ondanks herhaalde bezwaren en tegen de adviezen in van alle omroepen het brede basispakket toch wenst uit te kleden.

De consument dreigt door deze eenzijdige ingreep te eindigen met minder zenders voor meer geld. Een maatregel met verregaande gevolgen, niet alleen voor de televisiekijkers, maar ook voor het borgen van de pluriformiteit en diversiteit van het Nederlandse medialandschap.

Dekker heeft de Tweede Kamer daarover per brief geïnformeerd. “Het afschaffen van de wettelijke verplichting tot een standaardpakket zal naar verwachting verder weinig negatieve effecten hebben” aldus de eigen verwachtingen van de staatssecretaris waarmee de gegronde bezwaren van de omroepen worden weggewuifd.

Staatssecretaris Dekker sprak vorig jaar zijn voornemen uit om de verplichting in de Mediawet te laten vervallen dat aanbieders in hun standaardpakket minimaal 30 tv-zenders en 25 radiozenders moeten leveren.  Een verplichting waarmee de politiek, bij het afschaffen van de Programmaraden, ervoor heeft gezorgd dat in ons land een voor iedereen toegankelijk en kwalitatief hoogstaand tv-pakket beschikbaar is.

In ruil daarvoor wil Dekker nu slechts een minimale 'must carry'-verplichting van acht zenders vastleggen. Alleen de Publieke Omroep zou zo zekerheid op landelijke doorgifte en zichtbaarheid houden.

Ongeoorloofde staatssteun?

Opname in het standaardpakket is voor zenders noodzakelijk: landelijke dekking en bereik vormen een essentieel fundament onder de inkomsten en daarmee de continuïteit van zenders. In het beoogde model van Dekker behoudt alleen de Publieke Omroep met een ‘must carry’-status zekerheid over landelijke doorgifte.

Daarmee wordt de concurrentiepositie van de commerciële omroepen op de advertentie- en programmamarkt zeer negatief beïnvloed, evenals hun onderhandelingspositie ten opzichte van de distributeurs (pakketaanbieders).

Vanuit mededingingsperspectief dringt zich de vraag van ongeoorloofde staatssteun op, zo ook wat dit betekent voor de houdbaarheid van een duaal stelsel. De VCO roept de Tweede Kamer dan ook op om daar kritisch naar te kijken.

Bedreiging voor betaalbaar aanbod

Naar de mening van VCO vormt het voornemen van de staatssecretaris een serieuze bedreiging voor de consument die wil kunnen beschikken over een pluriform en betaalbaar zenderaanbod.

Uit recent onderzoek van TNS Nipo blijkt dat de kosten voor een door de consument zelf samengesteld pakket van 30 zenders naar verwachting beduidend hoger uitvallen dan de kosten voor het huidige standaardpakket. De kans is daarmee reëel dat de consument uiteindelijk “minder voor meer” krijgt; een uitgekleed zenderpakket dat allerminst goedkoper is.

Uit de nieuwste Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media bleek tegelijkertijd dat de tevredenheid van het publiek over het huidige aanbod onverminderd zeer hoog is. Ook kunnen aanbieders binnen de huidige wetgeving reeds à la carte menu’s aanbieden, als ze dat zouden willen.

VCO is van mening dat het loslaten van de 30 zenderverplichting in de Mediawet niet eenzijdig en geïsoleerd kan worden besloten. Het is slechts één onderdeel van een bredere, geïntegreerde visie op omroepdistributie. VCO pleit voor een meer zorgvuldige en toekomstbestendige discussie, die in samenspraak met alle relevante betrokken partijen wordt gevoerd.

Lees de Kamerbrief hier, inclusief alle bijlagen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken