Lucian Grainge (Universal Music) is Mediaman in Cannes

Lucian Grainge (Universal Music) is Mediaman in Cannes
  • Media
  • 2 mei 2017 @ 11:05
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • CannesAwardsInnovatieMuziek

Het festival Cannes Lions laat nog even op zich wachten, maar één van de hoofdprijzen is al bekend: Sir Lucian Grainge, CEO van Universal Music Group (UMG), wordt op het reclamefestival gehuldigd als Media Person of the Year 2017. Grainge, die eerder dit jaar een spraakmakende deal sloot met Spotify, is de eerste topman uit de muziekindustrie die deze prijs ontvangt in de kleine twintig jaar dat hij wordt uitgereikt.

Grainge, die deze prijs voor media-innovators ontvangt op 21 juni, werkte gedurende zijn vier decennia in de muziekwereld met wereldsterren als ABBA, Justin Bieber, Elton John, Jay Z, Queen, Rihanna, The Rolling Stones, U2 en Amy Winehouse. Hij krijgt veel lof voor het opnieuw opbouwen van het fundament van zijn industrie na zeker een decennium van neergaande tendenzen. Dat lukte hem door innovatieve businessmodellen en partnerships met diverse tech- en mediapartners.

Philip Thomas, CEO van Ascential Events, organisator van Cannes Lions: 'Through creative drive, passion and outstanding leadership, Sir Lucian has made bold investments in music and technology that helped return the industry to growth, while continuing to foster an environment that puts artists first. During his tenure, Grainge has transformed Universal Music Group into a world leader in music-based entertainment and we’re delighted to honour him as this year’s Media Person of the Year.'

'Traditionele mediasectoren kunnen zichzelf heruitvinden'

Grainge: 'While today’s music industry is virtually unrecognizable from the business I started in, one thing that hasn’t changed is that great artists and great music remain at the heart of everything we do. We are proud to demonstrate how traditional media businesses can reinvent themselves in the age of streaming, leverage new technologies and work closely with brand partners to develop exciting opportunities for artists, labels and fans. On behalf of everyone at UMG and all of our recording artists and songwriters, we’re very thankful to Cannes Lions for this honour.'

In 2011 leidde Grainge de overname van EMI, revitaliseerde hij het iconische label Capitol Records en versterkte hij mede daardoor de mondiale positie van Universal Music. Vorig jaar werd hij geridderd door koningin Elizabeth voor zijn verdiensten in de muziekindustrie in deze uitdagende tijden.

Ook dit jaar doet Grainge van zich spreken. Onder zijn leiding zet UMG stappen in streaming, waarbij de 'industry-first' deal met Spotify alom als een cruciale stap wordt gezien. Eerder deze week maakte de IFPI bekend dat de muziekbranche eindelijk weer groei doormaakt: 5,9% in 2016, na vijftien jaar van krimp. De groei wordt toegeschreven aan de stijging van streaming-inkomsten dankzij betaalde abonnementen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken