Bristol radioadverteerder van het jaar
- Media
- 29 jun 2017 @ 20:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Awards
- 29 jun 2017 @ 20:30
- Sjaak Hoogkamer
Op 29 juni zijn de RAB Radio Advertising Awards uitgereikt tijdens het radiofestival op het terrein Thuishaven in Amsterdam. Ruim 300 vakgenoten zagen hoe Bristol de titel ‘radioadverteerder van het jaar’ won. De vakjury vond de radiocommercial van Tele2 de beste en McDonald’s was de favoriet van de Nederlandse consument. De beste branded content case werd geleverd door Holland Casino. Arthur Terpstra van Magna Global pakte (opnieuw) de titel radioplanner van het jaar. En TBWA\NEBOKO won de award voor beste radioreclamebureau.
Bristol (OMD) mag zich radioadverteerder van het jaar 2017 noemen. De jury: 'Deze adverteerder heeft lef door radio als dragende kracht te kiezen voor de introductie van een nieuwe positionering. Het merk wordt opgefrist door te werken met Philippe Geubels en door de humoristische, door actualiteit gedragen radiocommercials.'
Vakjury creatie radiocommercial bekroont Tele2
De vakjury creatie heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar. Er is stevig gediscussieerd over de shortlist; na lang beraad was de jury eruit. De vakjuryprijs voor beste radiocommercial gaat naar Tele2 met de commercial ‘Valentijn’, gecreëerd door reclamebureau Indie en Studio Alfred Klaasen; MEC zorgde voor de radioplanning.
De jury zegt over deze winnaar: ‘De copy van deze spoken words en van dit eigentijdse mini-hoorspel zit zeer goed in elkaar, midden in de belevingswereld van jongeren. Het inhaken op Valentijn heeft niet de overhand. Uniek en toch herkenbaar in de serie.’
Publieksprijs gaat naar McDonald’s
Met 24% van de stemmen heeft de Nederlandse consument bepaald dat ‘Excuus’ van McDonald’s, gemaakt door TBWA\NEBOKO en Earforce, de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards verdient. OMD is het mediabureau. Voor deze prijs werden negen voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials door minimaal 600 respondenten werden beoordeeld. De voorrondes werden uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Een radiocampagne op alle RAB-radiostations riep consumenten op om te stemmen via de website debesteradiocommercial.nl.
Branded content award voor Holland Casino
Voor de categorie branded content (non-spot) is beoordeeld of de radiozender en de adverteerder elkaar op merkwaarden goed versterken en of het programmaonderdeel op een natuurlijke wijze in het radioprogramma of -event past. Dat kwam bij Holland Casino met de actie ‘Lukt ’t ze, of lukt ’t ze niet?!’ het beste tot uiting. Coen & Sander gingen live op de radio diverse uitdagingen aan. Aan luisteraars werd gevraagd om in schatten of het zou lukken. De luisteraar die het goed gegokt had, won en maakte kans op een reis naar Las Vegas. De jury zegt hierover: ‘Zeer vermakelijke radio die goed paste binnen de kenmerkende stijl van Coen & Sander en die leuke interactie creëerde met de luisteraars.’
Radiospecialist Arthur
Arthur Terpstra van Magna Global heeft de titel van radiospecialist geprolongeerd. Ook vorig jaar werd hij bekroond door de radiostations. De jury: ‘Arthur heeft vorig jaar het ambitieniveau neergezet door de titel te winnen en maakt het dit jaar weer waar door zich een waar radio-ambassadeur te tonen met veel analyses en publicaties. Hij inspireert collega’s en leert ze het radioplanning vak. Arthur weet adverteerders te overtuigen van de kracht van radio en de door hem gemaakte keuze in zenders en uitzendtijden.’
Oeuvre-award voor Evert Bronkhorst
Evert Bronkhorst van Vizeum werd verrast doordat hem een oeuvre-award werd toegekend. Hij wordt tegenwoordig door diverse media geconsulteerd om ontwikkelingen in de radiowereld te duiden. Bronkhorst gaat verder dan alleen de luistercijfers; hij is benieuwd naar het programma achter het luistercijfer (zelfs als dit in de nacht wordt uitgezonden). Evert is een van de zeldzame radioprofessionals die daadwerkelijk een mening heeft gevormd over programmamakers, radioprogramma’s en radiostations.
Radioreclamebureau van het jaar is opnieuw TBWA\NEBOKO
De jury: ‘TBWA is over de hele linie goed in het vak van radioreclame. De scripts worden speciaal voor radio geschreven in plaats van een kopie te zijn van de televisiecommercial. Meerdere creatieve teams maken uitzonderlijke radiocommercials en dragen radioreclame een wam hart toe. Door deze continue levering van kwaliteit is TBWA\NEBOKO ook in 2017 (net als 2016) het radioreclamebureau van het jaar.’
Alle radiocommercials van de winnaars en genomineerden zijn te beluisteren op www.rab.fm .
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing