Mediahuis grijpt macht bij TMG
- Media
- 19 jun 2017 @ 00:10
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - DagbladuitgeversZakelijkNieuwsmediaDagbladen
- 19 jun 2017 @ 00:10
- Jeroen Mirck
De strijd om TMG is beslist. De Belgische uitgever Mediahuis doet zijn bod gestand en grijpt daarmee de macht bij het mediabedrijf van onder meer De Telegraaf. Het draagt een nieuwe directie aan (CEO Marc Vangeel en CFO Koos Boot) en drie RvC-leden: Anton van Puijenbroek (VP Exploitatie), Gert Ysebaert (CEO van Mediahuis) en Paul Verwilt.
Vrijdag werd bekend dat Mediahuis (dat samen met VP Exploitatie optrekt) zijn bod gestand doet. Daarmee is de overname in principe een feit. Concurrent Talpa biedt weliswaar meer, maar bezit te weinig aandelen (29%) om de macht te grijpen. Mediahuis bezit 61% van de aandelen. Hun onderlinge strijd woedt al maanden. Al in februari wist Mediahuis een meerderheid van de aandelen te verwerven, maar het werd nog spannend toen Talpa-topman John de Mol een hogere prijs per aandeel bood (6,50 versus 6,00 euro).
Ondanks het feit dat Mediahuis zich al maanden verzekerd wist van een controlerend belang, is het gestand doen van het bod een belangrijke stap. Hiermee is onder meer de benoeming van Marc Vangeel als topman en Koos Boot als CFO onvoorwaardelijk geworden, meldt De Telegraaf.
'Belangrijke dag voor TMG'
TMG was bestuurlijk op drift geraakt. Sinds maart acteerde de raad van commissarissen van TMG als raad van bestuur. President-commissaris Jan Nooitgedagt toonde zich vrijdag in een verklaring opgelucht: 'Vandaag is een belangrijke dag voor TMG. Nu Mediahuis en VP Exploitatie hun bod onvoorwaardelijk hebben verklaard, kan een turbulente periode achter ons gelaten worden.'
Volgens bestuursvoorzitter Gert Ysebaert van Mediahuis kan nu gestart worden met de bouw van een ‘stabiel en leidend Nederlands-Belgisch multimediaal bedrijf’. 'Mediahuis zal zich blijven richten op TMG’s kern-nieuwsbedrijf en zal investeringen in journalistiek, technologie en innovatie blijven ondersteunen.'
Wat doen Talpa en de andere aandeelhouders?
Van de aandelen is 9,46% nog niet in handen van Mediahuis, VP Exploitatie of concurrent Talpa. Het consortium laat weten dat deze aandelen nog tot 2 juli om 17.40 uur kunnen worden aangemeld. Wie dat doet, is verzekerd van 6 euro per aandeel.
Ook Talpa kan zijn (hogere) bod nog gestand doen, maar haalt nooit een meerderheid: 61% van de aandelen is immers al in bezit van de concurrent. Topman De Mol kan zijn bod ook gewoon nog intrekken. Daarover zal de komende tijd meer duidelijkheid komen.
Lees ook: Talpa doet formeel bod, maar lijkt kansloos
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing