Talpa doet formeel bod op TMG, maar lijkt kansloos
- Media
- 14 jun 2017 @ 13:00
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - DagbladenNieuwsmediaZakelijkDagbladuitgevers
- 14 jun 2017 @ 13:00
- Jeroen Mirck
Het lijkt op de strijd van Don Quichote tegen windmolens: Talpa heeft officieel een bod uitgebracht op mediagroep TMG. Het bedrijf van John de Mol biedt 6,50 euro per aandeel, goed voor een totaalprijs van circa 300 miljoen euro. Het bod hing al maanden boven de markt, maar is nu pas goedgekeurd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het is nu aan de aandeelhouders om van het bod gebruik te maken. Die kans is klein, want TMG heeft zich al onomwonden uitgesproken voor het bod van Mediahuis en VP Exploitatie.
Het diende zich al aan toen De Mol zijn juridische claim tegen TMG introk, maar nu is het een feit: Talpa doet een formeel bod op de krantenuitgever, tegen de al langer bekende prijs van 6,50 euro per aandeel. Dat is een halve euro meer dan het bod van het consortium bestaande uit de Vlaamse NRC-eigenaar Mediahuis en de familie Van Puijenbroek, grootaandeelhouder van TMG.
De Mols bod is eindelijk formeel, omdat hij nu pas een door beurswaakhond AFM goedgekeurd biedingsbericht heeft gepubliceerd. Aandeelhouders van TMG kunnen vanaf woensdagochtend hun stukken aanbieden aan Talpa. De aanmeldingstermijn sluit op 9 augustus.
Donderdag is D-Day
Het bod van Mediahuis en VP Exploitatie (de handelsnaam van Van Puijenbroek) sluit al deze week. Na het sluiten van de beurs op donderdag zou duidelijk moeten worden hoeveel aandeelhouders dit bod steunen. Het consortium heeft al zo'n 60% van de aandelen in bezit, dus lijkt dit een gelopen race.
Talpa laat weten zijn bod gestand te doen als minimaal de helft van de aandelen wordt aangemeld. Alleen als Mediahuis of de Van Puijenbroeks bereid zijn hun stukken te verkopen, kan die grens worden gehaald. Dit sluiten beide partijen echter uit, zo laten ze weten:
'Talpa weet al lange tijd dat het aandelenbezit in TMG voor Mediahuis en VP Exploitatie strategisch is. Het enige bod op TMG dat kan slagen en daadwerkelijk leidt tot een overname, is het bod van Mediahuis en VP Exploitatie. Dat bod geeft zekerheid. Talpa doet dan ook enkel een bod op de minderheid van de aandelen TMG. Nu staat voorop dat er eindelijk duidelijkheid komt voor TMG, haar redacties, overige medewerkers en andere betrokkenen. Het bod van Mediahuis en VP Exploitatie biedt dit, omdat het bod ook bij de huidige meerderheid gestand kan worden gedaan. Mediahuis en VP Exploitatie zullen hun verantwoordelijkheid nemen om na een lange periode van onzekerheid TMG een duidelijke richting te geven en het ondanks moeilijke omstandigheden weer rendabel en succesvol te maken.'
De Mol heeft zelf een belang van iets meer dan 29% in TMG. Zowel maandag als dinsdag kocht hij een klein aantal stukken bij op de beurs, net zoals hij dat de afgelopen weken al vaker deed. Hij probeerde via de rechter af te dwingen dat TMG alsnog met hem in onderhandeling zou gaan, maar kreeg van de Ondernemingskamer niet zijn zin. Donderdag zal vermoedelijk blijken dat hij niet de steun krijgt van de door hem gewenste helft van de aandeelhouders.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing