ACM akkoord: Talpa mag SBS overnemen
- Media
- 11 jul 2017 @ 10:29
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ReclameZakelijkTelevisieRadio
- 11 jul 2017 @ 10:29
- Redactie Media
Talpa Holding mag Sanoma Image overnemen, de divisie waarin de tv-zenders van SBS Broadcasting zijn gestald. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet in de overname geen nadelen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.
Talpa heeft enkele radiozenders en een onderneming die radiozendtijd voor advertenties verkoopt (OMS). Het bedrijf van John de Mol heeft op dit moment al 33% van de aandelen van Sanoma Image. Hierin zijn de tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 ondergebracht. Sanoma Image verkoopt ook zendtijd voor tv-advertenties en verzorgt online-marketing.
Door de overname verandert er in het medialandschap weinig. De radio- en televisiezenders blijven bestaan. Voor de advertentiemarkt heeft de ACM nader onderzoek gedaan.
Geen monopolie
Door de overname komt de verkoop van de zendtijd van radio- en tv-advertenties in één hand. De ACM heeft onderzocht of er daarom op deze markten risico’s voor de concurrentie ontstaan. OMS heeft een sterke positie op de radio-advertentiemarkt. De ACM concludeert dat deze sterke positie op de radio-advertentiemarkt niet overgeheveld kan worden naar de tv-advertentiemarkt op de SBS-zenders. Dat komt vooral omdat de concurrerende televisiezenders van NPO en RTL een groot bereik hebben.
Daarnaast heeft de ACM beoordeeld of de positie van Talpa op de radio-advertentiemarkt sterker wordt doordat Talpa gecombineerde radio-televisie-advertentieruimte aan adverteerders kan aanbieden. De ACM oordeelt dat Talpa op die manier haar concurrenten niet wezenlijk kan benadelen. Ook hier ziet de ACMgeen problemen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing