ACM akkoord: Talpa mag SBS overnemen

ACM akkoord: Talpa mag SBS overnemen
  • Media
  • 11 jul 2017 @ 10:29
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclameZakelijkTelevisieRadio

Talpa Holding mag Sanoma Image overnemen, de divisie waarin de tv-zenders van SBS Broadcasting zijn gestald. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet in de overname geen nadelen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Talpa heeft enkele radiozenders en een onderneming die radiozendtijd voor advertenties verkoopt (OMS). Het bedrijf van John de Mol heeft op dit moment al 33% van de aandelen van Sanoma Image. Hierin zijn de tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 ondergebracht. Sanoma Image verkoopt ook zendtijd voor tv-advertenties en verzorgt online-marketing.

Door de overname verandert er in het medialandschap weinig. De radio- en televisiezenders blijven bestaan. Voor de advertentiemarkt heeft de ACM nader onderzoek gedaan.

Geen monopolie

Door de overname komt de verkoop van de zendtijd van radio- en tv-advertenties in één hand. De ACM heeft onderzocht of er daarom op deze markten risico’s voor de concurrentie ontstaan. OMS heeft een sterke positie op de radio-advertentiemarkt. De ACM concludeert dat deze sterke positie op de radio-advertentiemarkt niet overgeheveld kan worden naar de tv-advertentiemarkt op de SBS-zenders. Dat komt vooral omdat de concurrerende televisiezenders van NPO en RTL een groot bereik hebben.

Daarnaast heeft de ACM beoordeeld of de positie van Talpa op de radio-advertentiemarkt sterker wordt doordat Talpa gecombineerde radio-televisie-advertentieruimte aan adverteerders kan aanbieden. De ACM oordeelt dat Talpa op die manier haar concurrenten niet wezenlijk kan benadelen. Ook hier ziet de ACMgeen problemen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken