TMG verkoopt Keesing Media aan Ergon
- Media
- 19 jul 2017 @ 00:06
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - UitgeefstrategieContentUitgeversVerkoop
- 19 jul 2017 @ 00:06
- Redactie Media
Telegraaf Media Groep verkoopt dochterbedrijf Keesing Media Group grotendeels aan Ergon Capital Partners. Zelf houdt TMG een belang van 30%. De overeengekomen waardering van heel Keesing bedraagt 150 miljoen euro. De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring van TMG-aandeelhouders en het advies van de medezeggenschapsraden, dat beide in de komende twee maanden wordt verwacht.
Keesing, dat sinds vorige maand in de etalage staat, heeft de afgelopen jaren binnen TMG een sterke groei in omzet en winstgevendheid doorgemaakt. Naar het oordeel van de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van TMG stelt een verkoop Keesing beter in staat haar marktpositie te vergroten en een snellere internationale groei te realiseren. Met Ergon heeft TMG de juiste partner gevonden om die doelen te realiseren.
Ergon is een onafhankelijke investeringsmaatschappij die actief is in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje met een wereldwijd netwerk dat kan worden ingezet voor de verdere expansie van Europese puzzelmarktleider Keesing. De investeringsfilosofie van Ergon is gericht op lange termijn waarde creatie, in nauwe samenwerking met het management van de bedrijven waarin het investeert. Ergon ziet voor Keesing unieke kansen om de ontwikkeling van het bedrijf verder te stimuleren en structurele groei te realiseren. Investeringen in een 'buy and build'-strategie, digitalisering van producten en uitbreiding van distributiekanalen maken deel uit van de plannen om de marktpositie te vergroten en de internationale expansie te versnellen.
Partnership tussen TMG en Ergon
In het beoogde partnership neemt TMG een belang van 30% in het aandelenkapitaal van Keesing. TMG heeft afspraken gemaakt over haar positie als minderheidsaandeelhouder en blijft bovendien met een zetel in de Raad van Commissarissen van Keesing nauw betrokken bij de onderneming. TMG heeft veel vertrouwen in de voor de toekomst uiteengezette strategie en ziet ook in de nieuwe situatie mogelijkheden tot samenwerking tussen de eigen merken en de merken van Keesing. De netto kasstroom uit de transactie wordt aangewend om de kredietfaciliteiten bij de banken volledig af te lossen. Tevens biedt het ruimte voor de financiering van de bedrijfsvoering en de toekomstplannen voor de kernactiviteiten en merken van TMG.
Het besluit tot verkoop van Keesing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de aandeelhouders van TMG. Hiertoe wordt een buitengewone aandeelhoudersvergadering bijeengeroepen, waarbij een oproepingstermijn geldt van 42 kalenderdagen. In de weken voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering wordt een informatie memorandum met nadere informatie verstrekt.
Wie is Ergon?
Ergon Capital Partners is een mid-market private equity investeringsmaatschappij, gefinancierd door Sienna Capital, een dochterbedrijf van Groupe Bruxelles Lambert (GBL), en andere institutionele investeerders. Sinds de oprichting in 2005 investeerde Ergon in 16 bedrijven (waarvan vier in de Benelux) en 21 add-on acquisities met een totale waarde van meer dan 3 miljard euro.
Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) is één van de grootste Nederlandse mediabedrijven, met sterke merken als De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé en Vrouw. De uitgever was lang in een overnamestrijd verwikkeld die uiteindelijk werd gewonnen door het Belgische uitgeefconcern Mediahuis.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing