Uitgevers rapporteren forse stijging digitale uitgaven
- Media
- 6 jul 2017 @ 00:39
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TijdschriftuitgeversOnderzoekUitgeversDigitaal
- 6 jul 2017 @ 00:39
- Redactie Media
Met een omzet van 2,7 miljard euro en 13.500 werknemers, is de uitgeefsector de grootste branche binnen de media- en entertainmentindustrie. Digitaal speelt een steeds grotere rol binnen de sector. Zowel de digitale omzet als het gebruik van digitale uitgaven stijgt fors. Dat blijkt uit de nieuwe branchedata van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV).
Hoewel de printomzet van de sector de laatste jaren onder druk staat, is er een duidelijke kentering zichtbaar. De digitale activiteiten maken een steeds groter deel uit van de omzet. Gemiddeld komt in 2016 17% van de omzet van digitale uitgeefproducten, met uitschieters bij media voor vak en wetenschap (59%) en educatieve uitgevers (23%).
De uitgevers spelen in op het mediagebruik van de Nederlander, waarbij ook oudere lezers steeds meer digitale media gebruiken. Jongere generaties lezen vooral online. Alle denkbare gebruikersgroepen worden via hun favoriete mediakanalen bediend. Tijdbestedingsonderzoek laat zien dat lezen onverminderd populair is (gemiddeld drie kwartier per dag) en dat frequente lezers koopkrachtig en hoog opgeleid zijn.
Branchedata
NUV, de organisatie die de belangen van mediabedrijven behartigt, beschikt voor haar activiteiten over veel data. Deze branchedata zijn nu beschikbaar via een 146 slides tellende presentatie en via interactieve factsheets. De branchedata worden periodiek geactualiseerd en verrijkt met nieuwe onderwerpen. De sectorinformatie is afkomstig van onder meer GfK, PWC, NOM, Media:tijd, KVB Boekwerk, IAB en ABF.
NUV is de brancheorganisatie voor uitgevers in Nederland en behartigt de collectieve belangen van 149 uitgevers die samen meer dan 90 procent van de Nederlandse uitgeefsector vertegenwoordigen. NUV-leden zijn tevens lid van één of meer van de zelfstandige brancheverenigingen Groep Algemene Uitgevers (GAU), Groep Educatieve Uitgevers (GEU), Magazine Media Associatie (MMA), Media voor Vak en Wetenschap (MVW) of NDP Nieuwsmedia.
Beeld: Isaac Israëls
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing