BNN en Vara zijn nu BNNVARA: 'Hét progressieve mediamerk'

BNN en Vara zijn nu BNNVARA: 'Hét progressieve mediamerk'
  • Media
  • 25 aug 2017 @ 10:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioContentTelevisieMedia

De publieke omroepen BNN en de Vara zijn donderdag officieel omgedoopt tot één merk: BNNVARA. Dat maakte de in 2014 gefuseerde publieke omroep bekend op de eigen seizoenspresentatie. Algemeen directeur Gerard Timmer heeft de ambitie om 'hét progressieve mediamerk van Nederland' te zijn.

'De beweging naar één merk luidt een nieuwe tijd in', legt Timmer uit. 'Het belang van een sterk mediamerk wordt de komende jaren vanwege de versnelde toename van nieuwe, internationale mediamerken nóg groter. Met de huidige hoeveelheid media heb je betrouwbare bakens nodig, die je gidsen en op wie je kunt vertrouwen; mensen, programma’s en afzenders. Voor ons reden om een nieuw toekomstverhaal voor onszelf te schrijven. Waarin we vaststellen welke rol we voor het publiek willen vervullen. BNNVARA maakt programma’s vanuit een innerlijke overtuiging, met de gedachte: wij zijn aanstichters, staan voor een vrije, sociale en nieuwsgierige samenleving. Wij zijn jong, betrokken en progressief.'

Onder het nieuwe mediamerk BNNVARA worden vanaf vandaag vertrouwde programma’s als DWDD, Domien, Vroege Vogels, Pauw, Trippers en #Boos uitgezonden, maar de omroep lanceert ook veel nieuwe titels.

Nieuwe programma's

Sophie Hilbrand neemt samen met onder meer Paul Groot, Owen Schumacher, Roel Bloemen en Tim Kamps de zaterdagavond op NPO 1 voor haar rekening met de satirische nieuwsquiz Dwars Door De Week en ontvangt in haar andere nieuwe programma Hotel Sophie (NPO 1) gasten om te praten over seksualiteit anno 2017. Freek Vonk onderzoekt hoe het mogelijk is dat de haai met uitsterven wordt bedreigd in Freek naar de Haaien. En Erik Dijkstra reist in CHE: Leven en Erfenis van een Revolutionair (NPO 2) vijftig jaar na zijn dood langs plekken waar Che zijn idealen vorm kregen. Wie is die man achter de mythe? Jan Versteegh probeert te achterhalen hoe belasting kan worden ontweken in Jan De Belastingman en bereidt zich grondig voor op het vaderschap in Jan Wordt Vader. En Geraldine Kemper heeft voor het eerst een eigen programma op NPO 3. In Misbruikt maakt zij met vier slachtoffers van seksueel misbruik een reis door het verleden om het misbruik enigszins te kunnen verwerken en door te kunnen gaan met hun leven.

BNNVARA brengt komend seizoen veel documentaires, waaronder twee zeer bijzondere: Kuyt en Jesse. Documentairemaakster Deborah van Dam volgde Dirk Kuyt en zijn gezin in zijn laatste en meest turbulente maanden als profvoetballer voor de film Kuyt. En in 2Doc: Jesse is de politieke campagne van een jonge lijsttrekker te zien, die gaat voor politieke winst en wordt geconfronteerd met persoonlijk verlies. Ook zendt BNNVARA het tweeluik In het spoor van IS uit, waarin Sinan Can afreist naar de sleutelplaatsen in de geschiedenis van IS om de oorzaken van het succes te achterhalen en te kijken naar de toekomst.

Tot slot is en blijft drama een belangrijke pijler in de programmering van BNNVARA. Komend seizoen is het langverwachte vervolg van Hollands Hoop (samen met de NTR) te zien en brengen we zes gloednieuwe afleveringen van Van God Los met telkens andere acteurs en van andere makers. Daarnaast komen we met het nieuwe tweeluik Broeders waarin Hassan en Mourad afreizen naar Syrië om hun vermiste broer op te sporen.

Wat verandert er bij BNNVARA?

'We gaan onverminderd door met het maken van programma’s als De Wereld Draait Door, 3 Op Reis, Zembla, Je Zal Het Maar Hebben en Pauw, maar nu onder één vlag', zo licht Timmer toe. 'Met de ballen van BNN én met de ervaring van de VARA. We dagen elkaar uit, inspireren elkaar en versterken elkaar. Dag in, dag uit en binnen alle platforms en programma’s zoals je van ons gewend bent. We gaan samen door. Niet meer in de oude hokjes, maar overal dwars doorheen. Want we zijn niet in een hokje te plaatsen.' 

Gaat BNNVARA onder één naam programma's uitzenden?

Timmer: 'Ja. Vanaf 24 augustus, worden alle programma's op tv, radio en online onder het mediamerk BNNVARA uitgezonden.'

Gaat BNNVARA een ander soort programma's maken?

'Nee. De vertrouwde titels van BNN en de VARA blijven te zien en luisteren zijn bij BNNVARA. BNNVARA blijft een breed en jong publiek informeren, raken, amuseren en aan het denken zetten, de randjes opzoeken en heilige huisjes omverschoppen. Vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid en met een positief kritische blik blijven we het publieke debat stimuleren en zetten we ons in voor een sociaal rechtvaardige en duurzame samenleving.'  

Waarom worden de programma's straks onder één naam uitgezonden?

'Er treden zoveel nieuwkomers tot het veranderende medialandschap dat we onze positie willen versterken. Dat kunnen we op termijn beter met één merk dan met twee merken. Daarnaast merken we dat in de pers de merken BNN, VARA, BNN-VARA door elkaar worden gehaald en verkeerd worden gebruikt. Dat komt de bekendheid van onze huidige merken niet ten goede. BNN en de VARA dagen elkaar uit, inspireren en versterken elkaar. Dag in, dag uit. Binnen alle platforms en programma's. En daarom willen we samen door. Niet meer in de oude hokjes, maar overal dwars doorheen. Zodat we nog sterker staan als één uitgesproken mediamerk.'

Wat verandert er voor abonnees van de VARAgids? 

'Helemaal niets. De VARAgids blijft gewoon bestaan en wordt verstuurd naar alle abonnees. Ook in de schappen van de supermarkten en boekhandels blijft de VARAgids gewoon te koop.'

Het volledige programma-overzicht van BNNVARA is hier te downloaden.



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken