Opzegger tv-abonnement wil RTL, SBS en NPO niet missen

Opzegger tv-abonnement wil RTL, SBS en NPO niet missen
  • Media
  • 25 aug 2017 @ 15:20
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekOnlineMediaTelevisie

De online beschikbaarheid van lineaire tv-kanalen van de publieke en commerciële omroepen blijft voor veel Nederlanders een voorwaarde bij het opzeggen van hun traditionele tv-abonnement. RTL online kunnen bekijken is bij 56 procent een vereiste, terwijl 53 procent hetzelfde zegt over de zenders van NPO en SBS.

Dit blijkt uit onderzoek van TelecompaperOok zenders zoals Discovery, National Geographic en Animal Planet zijn nog populair. Een derde van de Nederlanders wil het traditionele tv-abonnement niet opgeven als deze kanalen niet online beschikbaar zijn, zo stellen de respondenten van het Telecompaper Consumer Insights Panel. Alle overige zenders, zoals buitenlandse tv-kanalen, zitten onder de 20 procent. De meting vond plaats in het eerste kwartaal van 2017.

Bij veel tv-zenders fluctueren de metingen de afgelopen jaren nogal, afhankelijk van de periode. Onder meer bij Film1 is er echter de afgelopen drie metingen een structureel stijgende lijn. Het afgelopen eerste kwartaal van 2017 heeft 10 procent aangegeven dat dit kanaal eerst via internet lineair beschikbaar moet zijn, voordat het tv-abonnement wordt opgezegd, in het derde kwartaal van 2016 was dit 8 procent en in het eerste kwartaal van 2016 nog 7 procent. Wellicht heeft de stijging te maken met het verdwijnen van concurrent HBO.

RTL en SBS scoren hoger bij vrouwen

Vrouwelijke respondenten geven significant vaker aan dat de zenders van RTL eerst lineair online te bekijken moeten zijn voordat het reguliere tv abonnement de deur uitgaat; 60 procent versus 53 procent van de mannen. Bij de zenders van SBS is er een vergelijkbaar verschil, met 56 procent voor vrouwen en 50 procent voor de mannen.

Per leeftijdsgroep bekeken is er een bijzonder hoog percentage bij de zenders van de RTL-groep; 65 procent van de 20-29 jarigen geeft aan dat deze kanalen eerst online moeten verschijnen. Ook is er een relatief laag percentage 65-plussers dat de zenders van SBS online beschikbaar wil zien voordat ze hun tv-abonnement overwegen op te zeggen.

Lees een uitgebreidere toelichting op dit onderzoek op Telecompaper.com

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken