Vodafone-deal Blendle maakt uitgevers boos

11aug 201710:20
  • Media
  • 24676 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • DigitaalVerdienmodellenJournalistiekContentMedia

nieuws Blendle heeft zich de woede van een aantal uitgevers op de hals gehaald vanwege een deal met telecom-aanbieder Vodafone. De publishers verdienen wel met het reguliere Blendle Premium, maar krijgen geen cent voor een weggeefactie zoals wat Vodafone nu doet.

Blendle biedt Vodafone-abonnees sinds december een half jaar lang gratis toegang tot Premium, dat gebruikers een selectie aanbiedt van twintig artikelen per dag. In eerste instantie zou de deal alleen gelden voor nieuwe Vodafone-abonnees, zo meldt Villamedia.nl, maar de actie blijkt te gelden voor alle klanten van de telco.

Vodafone-abonnees kunnen nog tot 30 november hun half jaar gratis Premium activeren. Na afloop van het eerste half jaar worden de gratis proefabo's automatisch omgezet in betaalde abonnementen. Uitgevers laten weten begrip te hebben voor een wervingsactie, maar vinden het te ver gaan om alle Vodafone-klanten gratis artikelen weg te geven.

Blendle: 'Goede deal!'

In reactie op de kritiek laat Blendle weten aan Villamedia zich niet te herkennen in de kritiek. Oprichter Alexander Klöpping spreekt over een 'goede deal' die uitgevers nooit individueel hadden kunnen sluiten.

Ook bij de lancering van Blendle Premium begin dit jaar klonk er kritiek, maar dan van freelance auteurs: in het algemeen is het al zo dat zij niet direct aan Blendle verdienen (tenzij ze 'eigen baas' zijn via diensten als Reporters Online), maar bij Premium geldt dat er niet per individueel artikel wordt argerekend - en er dus ook niet per artikel kan worden verdiend aan eigen producties.  


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk