Janine Abbring: 'Viva400 is hypocriete marketingtool'

Janine Abbring: 'Viva400 is hypocriete marketingtool'
  • Media
  • 27 sep 2017 @ 00:19
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MakersJournalistiekTelevisieMedia

Zomergasten-presentator Janine Abbring weigert om de nominatielijst van de Viva400 te staan. Ze heeft de redactie van de Sanoma-titel verzocht om te worden verwijderd uit de publieksverkiezing en dat verzoek is inmiddels ingewilligd. 'Deze lijst is een hypocriete marketingtool om het blad VIVA te promoten'.

Vol trots stuurde Sanoma dinsdag een persbericht rond over de nieuwe Viva400, een lijst met de 'meest inspirerende vrouwen van Nederland'. Ook Abbring stond op deze lijst. Ze heeft zich dit jaar in de kijker gespeeld als presentator van VPRO-programma Zomergasten, maar zit niet op de nominatie te wachten. 

Op Facebook luchtte Abbring haar hart. Ze citeert de felicitatiemail van VIVA en schrijft: 

'Zo eens in de zoveel jaar verschijnt dit mailtje in mijn mailbox. De eerste keer denk ik een jaar of 8 geleden, toen ik nog Jakhals was bij DWDD. Later nog eens toen ik Vroege Vogels presenteerde. Omdat ik dat stemmen-werven persoonlijk nogal ongemakkelijk vind heb ik destijds in een mailtje vriendelijk gevraagd of ik van de lijst mocht worden gehaald. 

Zojuist ontving ik jullie mail weer. Genomineerd, gefeliciteerd! Als maker van Zondag met Lubach en presentator van Zomergasten val ik dit jaar in de categorie ‘creatief’, samen met bijvoorbeeld Geraldine Kemper, Katja Herbers en Anna Nooshin. Plus een stuk of honderd andere vrouwen uit de tv-, film en modellenwereld. En dan zijn er dus nog 4 andere categorieën zoals ‘krachtpatsers’ en ‘zakenwonders’. 

De Viva-400 felicitatieboodschap heeft altijd dezelfde strekking: vierhonderd vrouwen zijn ‘genomineerd’ en worden aangespoord om hun hele netwerk te gaan mailen en op social media op te roepen om te stemmen. Er is nu ook een pagina met tips over hoe ik zoveel mogelijk mensen kan bereiken. Zoals: 

‘ Maak een mail op die je richting (zakelijke) relaties kan versturen om hen op de hoogte te brengen van jouw VIVA400-nominatie én vraag hen te stemmen op jou. Vermeld op je CV, LinkedIn- en jouw Facebook profiel en als het mogelijk is je website of die van het bedrijf bij je naam dat je genomineerd bent voor de VIVA400. Dit geeft aan dat jouw prestaties zijn opgevallen, dus heel relevant voor jouw zakelijke contacten om dit te weten.’ 

Ik kan me vergissen, maar als het mijn zakelijke contacten nog niet is opgevallen dat ik dit jaar Zomergasten heb gepresenteerd dan weet ik niet of een mailing eruit sturen nu nog zin heeft? 

De overige tips variëren van ‘Neem contact op met regionale media waar jouw nominatie ook zeker nieuws kan zijn’ tot ‘zet je nominatie in je handtekening’. Dit jaar is er zelfs een speciale ‘stemtool’ die ik kan downloaden, en plaatjes met VIVA-400 logo. Als klap op de vuurpijl mag ik ‘dit jaar voor deze feestelijke avond in Amsterdam Noord een introducé (tegen een kleine vergoeding) meenemen!’.

Mijn ergernis zit m niet in het feit dat ik als ‘BN'er’ word aangespoord om publiciteit te genereren voor mijn prestaties. Of dat de VIVA-redactie te beroerd is om mijn naam correct te spellen. Of wacht, eigenlijk zit daar mijn ergernis wél. Want uit deze dingen blijkt toch eens te meer dat de VIVA-400 niks meer is dan een vrij hypocriete marketingtool om het blad VIVA te promoten? Om jullie eigen naamsbekendheid te vergroten? Waarom moeten genomineerden zelf grootscheeps campagne voeren in een online populariteitswedstrijd (terwijl een jury uiteindelijk de uitslag bepaalt, lees ik op jullie site)?

Begrijp me goed. Ik snap dat een dergelijke nominatie een leuke opsteker is voor beginnende ondernemers, jonge social influencers of oprecht hardwerkende wereldverbeteraars die iedere vorm van publiciteit kunnen gebruiken. Maar waarom vragen jullie dan niet een jury om een kleine selectie te maken van vrouwen die een prijs verdienen? Bewonderenswaardige, relatief onbekende vrouwen die de spotlights verdienen, die deze prijs gewoon ontvangen zonder dat ze eerst door die hel van online schaamteloze zelfpromotie heen moeten? 

Noem het de VIVA-5. Ik kom het met liefde aan elkaar kletsen. Al was het alleen al omdat ik dan de presentator van dit jaar Art Rooijakkers in het echt kan ontmoeten. Lang verhaal kort: Mag ik alsjeblieft ook dit jaar weer van de lijst? En weten jullie zeker dat het model naast me niet Janske Anita de Vries heet?'

VIVA: 'Feminisme nog steeds hot topic'

Zelf is VIVA zich van geen kwaad bewust. 'Tien jaar geleden, bij de start van Viva400, was het gesprek over feminisme een hot topic, en dat is het vandaag nog steeds', meldt VIVA-hoofdredacteur Debby Gerritsen (zelf ooit ook genomineerd voor de lijst) in het door Sanoma eerder op de dag verstuurde persbericht. 'Deze indrukwekkend lange lijst toont aan dat het in Nederland barst van ambitieuze, ondernemende en talentvolle vrouwen. Het is geweldig dat wij vanuit VIVA elk jaar zoveel vrouwen een podium kunnen bieden met Viva400.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken