PwC: 'Wake-up call voor dalende tv-reclame'

PwC: 'Wake-up call voor dalende tv-reclame'
  • Media
  • 26 sep 2017 @ 09:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTelevisieMediaReclameOnline advertising

Dit jaar dalen de mediabestedingen aan tv-reclame voor het eerst, ten gunste van online advertising. Dat rapporteert PwC in de Entertainment & Media Outlook 2017-2021. Het adviesbureau spreekt over een wake-up call voor de tv-industrie.

'Er staat een miljard euro op het spel alleen al in Nederland. De uitdaging voor de tv-industrie is hoe men in staat is om met online te concurreren en met welke technologieën en businessmodellen', zegt PwC Nederland in de Entertainment & Media Outlook. Het rapport is hier te bekijken. 

PwC verwacht dat de inkomsten (spot) uit tv-reclame in 2017 met circa zestig miljoen euro dalen, oftewel zo’n zes procent ten opzichte van de 992 miljoen euro van 2016.

Groei ziet PwC in audio en streaming. De verwachte omzet uit gestreamde televisie en video wordt geschat op 375 miljoen in 2012. Dat staat voor een gemiddelde jaarlijkse groei van 9,2%. Een aanzienlijk deel daarvan gaat naar Netflix, dat eind 2016 al kon rekenen op 1,9 miljoen huishoudens als abonnee (goed voor zo'n 200 miljoen euro omzet). Amazon wordt door PwC als concurrent van Netflix gezien. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken