RTL reageert eindelijk op tsunami aan kritiek

RTL reageert eindelijk op tsunami aan kritiek
  • Media
  • 27 sep 2017 @ 11:28
  • 9337 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • JournalistiekMediaKijkcijfersTelevisie

RTL Nederland wordt al een week lang overstelpt met kritiek over de slechte kijkcijfers en de arrogante, in zichzelf gekeerde organisatie. Al die tijd zweeg RTL, maar nu komt het commerciële tv-bedrijf dan eindelijk met een verklaring. 'Er kunnen zeker zaken beter.'

Natuurlijk is er altijd wel interne kritiek in de sterk op zichzelf gefocuste tv-wereld, maar ditmaal werd het echt een 'RTL-rel' dankzij een AD-column van tv-recensent Angela de Jong. 'Ik erger me als kijker de laatste tijd dood aan RTL en dan vooral aan de stuitende arrogantie die van het scherm spat', schreef De Jong. 'Wat altijd gewoon een leuke zender was, is verworden tot een vervelend egocentrisch clubje dat ervan overtuigd is dat de hele wereld om RTL draait. Kijk naar RTL Boulevard, kijk naar RTL Late Night, kijk naar het gros van de andere shows waarin steeds weer dezelfde koppen opduiken. Alle creativiteit is op. Met veel bombarie gepresenteerde nieuwe programma’s zijn een schaamteloze kopie van een oud format.'

Velen gaven De Jong gelijk, waaronder het immer kritische RTL-icoon Johan Derksen, nota bene in een uitzending van tv-programma Voetbal Inside op de zender zelf. Tegelijk nemen ook 'vrienden van de show' het op voor RTL-baas Erland Galjaard, zoals deejay Ronald Molendijk. RTL-boegbeeld Beau van Erven Dorens noemt alle critici 'azijnpissers'

'Te kort dag voor kritiek'

RTL Nederland verdedigt zich nu in een persverklaring. 'Het nieuwe televisieseizoen is krap vier weken bezig. Ondanks dat iedereen ons graag tot uitspraken verleidt, is het echt te kort dag om de balans op te maken en conclusies te trekken. Iedereen heeft recht op zijn mening en is vrij om die te uiten. Wij gaan echter niet op elk individueel standpunt reageren. Wel willen we de feiten op een rij zetten: RTL 4 doet het tot nu toe met 18,4 procent marktaandeel (in 2016 17,5 procent) beter dan vorig jaar in de voor ons relevante commerciële doelgroep van 20-49 jaar. De zendergroep staat in z'n totaliteit op 31,4 procent (in 2016 33 procent). Naast de resultaten op de zender kijken we tevreden naar de groei die we realiseren op Videoland en RTL MCN.'

Toch klinkt er ook wat zelfkritiek: 'Er kunnen zeker zaken beter en daar werken we met elkaar natuurlijk hard aan. Dat is de dagelijkse realiteit van een mediabedrijf en wat ons betreft een proces voor achter de schermen. Elke nieuwe programmering heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen en daar geloven we in. Net als de koers die we met RTL hebben ingezet om onze merken breder neer te zetten op al onze platformen, zoals Meisje van Plezier op RTL 4 en Videoland. En de balans tussen beproefde succesnummers en totaal nieuwe programma’s op onze zenders.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken