FormatieVlog NOS wint bij VOJN Award

FormatieVlog NOS wint bij VOJN Award
  • Media
  • 12 okt 2017 @ 11:26
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaVloggenJournalistiekAwards

De FormatieVlogs van de NOS zijn woensdagavond bekroond met een VOJN Award, de prijs voor de beste internetjournalistiek van Nederland. Makers Joost Vullings, Vincent Rietbergen en Xander van der Wulp namen de prijs persoonlijk in ontvangst. Het drietal won de prijs in de categorie Vlogs, een nieuwe categorie bij de jaarlijkse VOJN Awards. Verder werden Eric Smit en Kim van Keken van Follow the Money bekroond voor hun verhaal over de omstreden handel en wandel van VVD-voorzitter Henry Keizer.

Net als in voorgaande jaren viel de Volkskrant wederom in de prijzen. Dit keer werd de productie ‘Duiten voor Dokters’ door de jury omarmd in de categorie Datajournalistiek. Geneeskunde is big business en belangenverstrengeling ligt altijd op de loer. Redacteuren en webbouwers van de Volkskrant legden het krachtenspel bloot. Ook Hugo Logtenberg en Derk Stokmans van NRC Handelsblad ontvingen een felbegeerde award voor ‘Kortsluiting: hoe één verroest draadje de halve Randstad platlegt’. Niet alleen was hun productie visueel erg bijzonder, ook prees de jury het uitgebreide en zeer gedegen onderzoek. Logtenberg en Stokmans kregen de prijs in de categorie Online Storytelling uitgereikt door vertrekkend hoogleraar journalistiek Piet Bakker.

Verder was er een prijs voor Chris Bajema in de categorie Podcast. Jurylid en voormalig radiomaakster Frederique de Jong overhandigde hem een award voor de aflevering ‘Onvoorstelbaar’ van zijn podcast ‘Man met de microfoon’. Ten slotte viel magazine Vrij Nederland voor het eerst in de prijzen. Dit gebeurde in de categorie Opinie. Met hun video ‘Dit is de volgende financiële bubbel’ baarden opiniemaaksters Mea Dols de Jong en Roxane van Iperen al veel opzien. In haar voordracht waarschuwde Van Iperen voor een carbon bubble die de wereldeconomie en het klimaat op zijn kop zal zetten. Deze video is een waarschuwing voor de toekomst.

De VOJN Awards worden sinds 2014 jaarlijks uitgereikt door de Vereniging van Online Journalisten Nederland. Voor de vierde editie bestond de jury uit Frederique de Jong (freelance journalist, voorheen presentator BNR en NOS), Piet Bakker (lector Massamedia en Digitalisering aan de Hogeschool van Utrecht), Hella Hueck (financieel-economisch journalist, onder andere voor omroep WNL en RTLZ), Tobias van der Valk (freelance journalist en vlogtrainer), Monic Slingerland (chef Opinie Trouw) en Stephan Okhuijsen (Datagraver en voormalig hoofdredacteur van Sargasso.nl).

De uitreiking vond plaats op woensdagavond 11 oktober in grand café Dauphine te Amsterdam. De Awardshow werd gepresenteerd door Michiel Eijsbouts.

Hieronder alle winnaars:

BESTE DATAJOURNALISTIEK
De Volkskrant – Duiten voor dokters
Ellen de Visser, Remy Koens, Tom Kreling, Tonie Mudde, Geart van der Pol / sitebouwers: Mirjam Leunissen en Wendy van der Waal
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/duitenvoordokters/
Making of: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/duitenvoordokters/#method

BESTE VLOG
NOS – De FormatieVlogs
Vincent Rietbergen, Joost Vullings, Xander van der Wulp
https://www.youtube.com/playlist?list=PLRvKvDK-E7KqLp2u2cawTM7OocNuqRtfc

BESTE OPINIE
Vrij Nederland – Dit is de volgende financiële bubbel
Mea Dols de Jong en Roxane van Iperen
https://www.youtube.com/watch?v=RmNh7mI4JME

BESTE PODCAST
Man met de microfoon – Aflevering 10: Onvoorstelbaar
Chris Bajema
http://www.manmetdemicrofoon.nl/afleveringen-1/2017/2/15/aflevering-10-onvoorstelbaar

BESTE ONDERZOEKSJOURNALISTIEK
Follow The Money – De zaak Henry Keizer
Kim van Keken en Eric Smit
https://www.ftm.nl/dossier/de-zaak-henry-keizer

BESTE ONLINE STORYTELLING
NRC – Kortsluiting: hoe één verroest draadje de halve Randstad platlegt
Hugo Logtenberg en Derk Stokmans. Vorm: Miriam Vieveen. Techniek: Kirsten Ruys Graphics: Roos Liefting
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/07/kortsluiting-hoe-een-verroest-draadje-de-halve-randstad-plat-legt-11727393-a1565893



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken