FormatieVlog NOS wint bij VOJN Award

- Media
- 12 okt 2017 @ 11:26
- 17928 x gelezen
- Link
- Redactie Media
- MediaVloggenJournalistiekAwards
- 12 okt 2017 @ 11:26
- 17928 x gelezen
- Redactie Media
De FormatieVlogs van de NOS zijn woensdagavond bekroond met een VOJN Award, de prijs voor de beste internetjournalistiek van Nederland. Makers Joost Vullings, Vincent Rietbergen en Xander van der Wulp namen de prijs persoonlijk in ontvangst. Het drietal won de prijs in de categorie Vlogs, een nieuwe categorie bij de jaarlijkse VOJN Awards. Verder werden Eric Smit en Kim van Keken van Follow the Money bekroond voor hun verhaal over de omstreden handel en wandel van VVD-voorzitter Henry Keizer.
Net als in voorgaande jaren viel de Volkskrant wederom in de prijzen. Dit keer werd de productie ‘Duiten voor Dokters’ door de jury omarmd in de categorie Datajournalistiek. Geneeskunde is big business en belangenverstrengeling ligt altijd op de loer. Redacteuren en webbouwers van de Volkskrant legden het krachtenspel bloot. Ook Hugo Logtenberg en Derk Stokmans van NRC Handelsblad ontvingen een felbegeerde award voor ‘Kortsluiting: hoe één verroest draadje de halve Randstad platlegt’. Niet alleen was hun productie visueel erg bijzonder, ook prees de jury het uitgebreide en zeer gedegen onderzoek. Logtenberg en Stokmans kregen de prijs in de categorie Online Storytelling uitgereikt door vertrekkend hoogleraar journalistiek Piet Bakker.
Verder was er een prijs voor Chris Bajema in de categorie Podcast. Jurylid en voormalig radiomaakster Frederique de Jong overhandigde hem een award voor de aflevering ‘Onvoorstelbaar’ van zijn podcast ‘Man met de microfoon’. Ten slotte viel magazine Vrij Nederland voor het eerst in de prijzen. Dit gebeurde in de categorie Opinie. Met hun video ‘Dit is de volgende financiële bubbel’ baarden opiniemaaksters Mea Dols de Jong en Roxane van Iperen al veel opzien. In haar voordracht waarschuwde Van Iperen voor een carbon bubble die de wereldeconomie en het klimaat op zijn kop zal zetten. Deze video is een waarschuwing voor de toekomst.
De VOJN Awards worden sinds 2014 jaarlijks uitgereikt door de Vereniging van Online Journalisten Nederland. Voor de vierde editie bestond de jury uit Frederique de Jong (freelance journalist, voorheen presentator BNR en NOS), Piet Bakker (lector Massamedia en Digitalisering aan de Hogeschool van Utrecht), Hella Hueck (financieel-economisch journalist, onder andere voor omroep WNL en RTLZ), Tobias van der Valk (freelance journalist en vlogtrainer), Monic Slingerland (chef Opinie Trouw) en Stephan Okhuijsen (Datagraver en voormalig hoofdredacteur van Sargasso.nl).
De uitreiking vond plaats op woensdagavond 11 oktober in grand café Dauphine te Amsterdam. De Awardshow werd gepresenteerd door Michiel Eijsbouts.
Hieronder alle winnaars:
BESTE DATAJOURNALISTIEK
De Volkskrant – Duiten voor dokters
Ellen de Visser, Remy Koens, Tom Kreling, Tonie Mudde, Geart van der Pol / sitebouwers: Mirjam Leunissen en Wendy van der Waal
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/duitenvoordokters/
Making of: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/duitenvoordokters/#method
BESTE VLOG
NOS – De FormatieVlogs
Vincent Rietbergen, Joost Vullings, Xander van der Wulp
https://www.youtube.com/playlist?list=PLRvKvDK-E7KqLp2u2cawTM7OocNuqRtfc
BESTE OPINIE
Vrij Nederland – Dit is de volgende financiële bubbel
Mea Dols de Jong en Roxane van Iperen
https://www.youtube.com/watch?v=RmNh7mI4JME
BESTE PODCAST
Man met de microfoon – Aflevering 10: Onvoorstelbaar
Chris Bajema
http://www.manmetdemicrofoon.nl/afleveringen-1/2017/2/15/aflevering-10-onvoorstelbaar
BESTE ONDERZOEKSJOURNALISTIEK
Follow The Money – De zaak Henry Keizer
Kim van Keken en Eric Smit
https://www.ftm.nl/dossier/de-zaak-henry-keizer
BESTE ONLINE STORYTELLING
NRC – Kortsluiting: hoe één verroest draadje de halve Randstad platlegt
Hugo Logtenberg en Derk Stokmans. Vorm: Miriam Vieveen. Techniek: Kirsten Ruys Graphics: Roos Liefting
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/07/kortsluiting-hoe-een-verroest-draadje-de-halve-randstad-plat-legt-11727393-a1565893
- onderzoeksjournalistiek
- Volkskrant
- VOJN
- NOS
- Follow The Money
- journalistiek
- awards
- media
- FormatieVlog
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsSanoma stapt in Buymedia24906x
- NieuwsNRC Media ziet omzet en winst...21876x
- NieuwsPrintoplage Telegraaf en AD...21719x
- NieuwsAT5 en NU.nl mogen samenwerken...19024x
- Nieuws[Video] Persgroep positief over...18210x
- NieuwsLibelle, Linda en Donald Duck...17811x
Vacatures
- (Recruitment) Marketeer (Utrecht)
- Marketing en Communicatie Specialist...
- Senior Marketing Analyst...
- Head of SEA (Amsterdam)
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
Laatste Nieuws
- Volvo tovert Amsterdam om tot... 25-04-2018
- Tina strikt vlog-tweeling Lisa en Lena24-04-2018
- Nederland zit vaker voor tv dan op... 23-04-2018
- FD Mediagroep completeert... 23-04-2018
- NU.nl draait opheffen van Nujij terug20-04-2018
- RTL gooit organisatie overhoop voor... 19-04-2018
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event