Millennial grootverbruiker van live radio en Spotify

Millennial grootverbruiker van live radio en Spotify
  • Media
  • 27 okt 2017 @ 11:36
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikDoelgroepOnderzoekRadio

De tijd die millennials aan audio besteden, ligt met 202 minuten per dag 7% boven het niveau van totaal Nederland (190 minuten per dag). Bijna tweederde van de audiotijd van deze jonge doelgroep bestaat uit live radio. Dit blijkt uit het nieuwe Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK.

De muziekdiensten (zoals Spotify, Deezer, maar ook niet-reclamedragende platforms) hebben onder de doelgroep van millennials - in dit onderzoek gedefinieerd als de leeftijdsgroep 20-34 jaar - een aandeel van 20%. Aan eigen muziek besteedt de millennial gemiddeld 6% van de totale luistertijd.

Meer dan de helft van de millennials (53%) gebruikt de autoradio wel eens als luisterapparaat voor live radio. Dat is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde van 58%. Een groter verschil is te zien bij smartphone en laptop. Maar liefst 40% van de millennials gebruikt hun smartphone om live radio te luisteren versus gemiddeld 26% smartphone-gebruik in de totale groep van 13 jaar en ouder. De laptop/notebook is in de genoemde leeftijdsgroep het meest selectieve luisterapparaat. De gebruikspenetratie van 35% ligt ver boven het landelijk gemiddelde van 20%.

Er zijn ook duidelijke overeenkomsten tussen millennials en de gemiddelde Nederlander. Zo is het dagbereik van live radio vrijwel identiek en maar liefst 61%. De digitale distributie en het gebruik van digitale devices zorgt voor dit grote dagbereik onder 20-34 jarigen. Internet heeft een sterke positie met 25% als distribiteur van het radiosignaal.

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) is opdrachtgever van het luisteronderzoek. NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).

Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken