Nieuwe website Telegraaf loopt veel Google-verkeer mis

Nieuwe website Telegraaf loopt veel Google-verkeer mis
  • Media
  • 19 okt 2017 @ 11:06
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikDagbladuitgeversWebsiteNieuwsmedia

SLACHTING OP TELEGRAAF.NL! De grootste krant van Nederland loopt schrikbarend veel online traffic mis door een fout bij de migratie van de vernieuwde website. Honderdduizenden artikelen uit het digitale archief zijn niet meer te vinden in de zoekresultaten van Google. Uitgever TMG laat weten dit probleem te gaan oplossen.

Het zoekraken van grote delen van het Telegraaf-archief blijkt uit eigen onderzoek van journalistiek platform Villamedia.nl, dat de uitkomsten heeft voorgelegd aan online experts. Oorzaak is waarschijnlijk dat er bij de invoering van de nieuwe site een fout is gemaakt. Het gevolg daarvan kan zijn dat het bezoek aan de site met misschien wel een kwart zou zijn teruggelopen.

De Telegraaf heeft begin juli (in bèta) en eind september definitief de eigen nieuwe website live gezet. Daarbij zouden de ‘paden’ (webadressen) niet goed zijn aangepast. Gevolg is dat Google de bezoeker naar de oude plek stuurt en dat levert voor de bezoeker een foutmelding op. Alleen bij Vrouw en DFT doet zich dat probleem niet voor.

Bereik daalt met 25%

Op korte termijn kan dit zorgen voor een terugval in bereik van wel 25%. Het merendeel van de artikelen is volgens Villamedia niet meer via Google te vinden. De oplossing is arbeidsintensief: alle urls handmatig aanpassen en wachten tot Google alle dode links heeft vervangen door de nieuwe links. Dat kan maanden duren.

'We zijn op dit moment de oude artikelen nog aan het migreren van de oude website naar de nieuwe website', aldus een woordvoerder van De Telegraaf tegen Villamedia. 'Dat duurt enkele weken, want het gaat om ruim een miljoen artikelen. We werken bij deze migratie van nieuw naar oud vanuit de veronderstelling dat mensen eerder zoeken naar recentere verhalen dan naar oudere verhalen. Tijdens dat migratieproces wordt op de oude urls een verwijzing naar de nieuwe locatie gezet. De veronderstelling dat dit ons een kwart van het bereik kost, snijdt geen hout en dat zien we ook niet terug in onze cijfers.'

De nieuwe Telegraaf-website ligt al vanaf de lancering eind 2016 onder vuur. Het 'Telegraaf-DNA' zou ontbreken en er zou te weinig variatie zijn. Hoofdredacteur Paul Jansen zou tevreden zijn over het technische platform, maar nog verbeteringen willen doorvoeren in het design. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken