Nieuwe website Telegraaf loopt veel Google-verkeer mis
- Media
- 19 okt 2017 @ 11:06
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - BereikDagbladuitgeversWebsiteNieuwsmedia
- 19 okt 2017 @ 11:06
- Jeroen Mirck
SLACHTING OP TELEGRAAF.NL! De grootste krant van Nederland loopt schrikbarend veel online traffic mis door een fout bij de migratie van de vernieuwde website. Honderdduizenden artikelen uit het digitale archief zijn niet meer te vinden in de zoekresultaten van Google. Uitgever TMG laat weten dit probleem te gaan oplossen.
Het zoekraken van grote delen van het Telegraaf-archief blijkt uit eigen onderzoek van journalistiek platform Villamedia.nl, dat de uitkomsten heeft voorgelegd aan online experts. Oorzaak is waarschijnlijk dat er bij de invoering van de nieuwe site een fout is gemaakt. Het gevolg daarvan kan zijn dat het bezoek aan de site met misschien wel een kwart zou zijn teruggelopen.
De Telegraaf heeft begin juli (in bèta) en eind september definitief de eigen nieuwe website live gezet. Daarbij zouden de ‘paden’ (webadressen) niet goed zijn aangepast. Gevolg is dat Google de bezoeker naar de oude plek stuurt en dat levert voor de bezoeker een foutmelding op. Alleen bij Vrouw en DFT doet zich dat probleem niet voor.
Bereik daalt met 25%
Op korte termijn kan dit zorgen voor een terugval in bereik van wel 25%. Het merendeel van de artikelen is volgens Villamedia niet meer via Google te vinden. De oplossing is arbeidsintensief: alle urls handmatig aanpassen en wachten tot Google alle dode links heeft vervangen door de nieuwe links. Dat kan maanden duren.
'We zijn op dit moment de oude artikelen nog aan het migreren van de oude website naar de nieuwe website', aldus een woordvoerder van De Telegraaf tegen Villamedia. 'Dat duurt enkele weken, want het gaat om ruim een miljoen artikelen. We werken bij deze migratie van nieuw naar oud vanuit de veronderstelling dat mensen eerder zoeken naar recentere verhalen dan naar oudere verhalen. Tijdens dat migratieproces wordt op de oude urls een verwijzing naar de nieuwe locatie gezet. De veronderstelling dat dit ons een kwart van het bereik kost, snijdt geen hout en dat zien we ook niet terug in onze cijfers.'
De nieuwe Telegraaf-website ligt al vanaf de lancering eind 2016 onder vuur. Het 'Telegraaf-DNA' zou ontbreken en er zou te weinig variatie zijn. Hoofdredacteur Paul Jansen zou tevreden zijn over het technische platform, maar nog verbeteringen willen doorvoeren in het design.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing