'Verandermanager' van Buma Stemra ligt nu zelf onder vuur

9okt 201717:50
  • Media
  • 18315 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MediaMuziekZakelijkContent

nieuws Buma Stemra is altijd een dankbaar onderwerp voor kritiek, maar toch blijkt er ook nu weer ruimte voor een nog feller relletje. Lijdend voorwerp is ditmaal directeur Wim van Limpt, die door de Volkskrant keihard wordt aangepakt vanwege zijn exorbitante onkosten. En dat terwijl hij juist schoon schip wilde maken binnen Buma. Er klinkt ook kritiek op deze karaktermoord, maar dat lijkt een achterhoedegevecht: het merk Buma Stemra is wederom besmeurd.

Van Limpt trad twee jaar geleden aan als opvolger van Hein van der Ree. Die vertrok bij Buma na ophef over zijn hoge salaris, ruim twee keer de Balkenendenorm, en kreeg als klap op de vuurpijl ook nog eens 5 ton ontslagvergoeding mee. Zijn opvolger wilde breken met deze cultuur. Hij ging ook akkoord met een aanzienlijk lager salaris: 181.000 euro, netjes onder de premiernorm.

Toch ligt zijn integriteit nu onder vuur. De Volkskrant rapporteert over exorbitante kosten die Van Limpt sinds zijn aantreden heeft gemaakt. Zo vloog hij voor ruim 1.000 euro business class naar Oslo, bestelde hij bij een diner een fles wijn van 198 euro en is er vooral verbazing over zijn door Buma betaalde golfabonnement bij de luxe club The Dutch, ter waarde van 42.500 euro.

Interne vijanden

'Dat is opvallend - of zelfs regelrecht dom - voor een directeur die zo duidelijk als missie had Buma transparanter en zuiniger te maken', zo oordeelt muzieksite 3voor12, die het echter ook opneemt voor Van Limpt. Het Volkskrant-verhaal 'leest het als een wraak-stuk dat ingefluisterd is door een van zijn interne tegenstanders', oordeelt muzikantenvakbond NTB het. Die vijanden van Van Limpt zijn collega-directieleden Anja Kroeze (General Counsel, Hoofd Juridische Zaken) en Wieger Ketellapper (Financieel Directeur/CFO), die allebei al maanden ziek thuis zitten.

NTB meldt: ‘December 2016 wordt [Van Limpt] geconfronteerd met een klokkenluider, die melding maakt van onregelmatigheden. De melding lijkt te corresponderen met de vermoedens die Van Limpt al sinds augustus koestert. Kort daarna wordt hij geconfronteerd met een factuur van Accenture. Het bedrijf factureert 3,8 miljoen euro vooruit voor werkzaamheden in 2018. De factuur is intern geaccordeerd en is hem zonder begeleidende uitleg ter finale accordering voorgelegd. Ook over deze factuur stelt hij vragen en krijgt voor hem onbevredigende antwoorden, waarna hij de betaling on hold besluit te zetten.’

Tekort voor ADE

Heet hangijzer binnen Buma Stemra is onder meer een tekort van Buma Cultuur, de evenementenclub die door de auteursrechtenorganisatie wordt gefinancierd. Buma Cultuur organiseert onder andere Eurosonic/Noorderslag en Buma NL, maar ook Amsterdam Dance Event. Dat laatste evenement kampt met een tekort van 450.000 euro, waardoor de moederorganisatie in acute liquiditeitsproblemen gekomen is. ADE staat nu onder curatele van Buma Stemra, meldt Het Financieele Dagblad.

Dat deze informatie nu allemaal naar buiten komt is geen toeval, oordeelt 3voor12. Eind oktober staat de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering op de agenda, traditiegetrouw een moment waarop intern geruzie bij Buma naar buiten komt. De vraag is wat dit alles doet voor het imago van de organisatie. Van Limpt lijkt niet op te stappen. Buma Stemra zelf had sowieso al geen populair imago. Zo lijkt dit alles publicitair met een sisser af te lopen, tenzij de bom alsnog barst tijdens de ALV. Ondertussen is de loopgravenoorlog binnen het Buma-bestuur natuurlijk nog allerminst opgelost. Die ettert gewoon door. Hoog tijd dat er écht schoon schip wordt gemaakt. 




comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk