[Kijkcijfers] Marktaandeel RTL daalt met 10 procent

8nov 201711:20
  • Media
  • 6809 x gelezen
  • Link
  • Bas Vlugt
  • KijkcijfersTelevisie

nieuws RTL zit al een tijd lang in de hoek waar de klappen vallen en de kijkcijfers van oktober laten zien, dat dit nog niet is afgelopen.

Eerst even de kijktijd. In september was er een klein wonder; toen steeg de kijktijd voor het eerst in 30 maanden tijd, met 2,4 procent. Dat wonder krijgt in oktober geen vervolg hoewel de daling van de kijktijd, van 184 naar 181 minuten met 1,6 procent verre van dramatisch is.

Dan de marktaandelen. NPO doet het al een tijd lang goed, het marktaandeel steeg in oktober met 1,7 procentpunt tot 34,3 procent, een groei van 5,2 procent.

SBS hapert een beetje maar het verlies blijft beperkt tot 0,2 procentpunt, een verlies van 1,1 procent.

De grote klap valt bij RTL, dat het marktaandeel in oktober met 3 procentpunt zag teruglopen tot 26,9 procent, een verlies van 10 procent.

Per saldo blijven de grote drie marktaandeel inleveren aan de niche, waar BrandDeli goede zaken doet - het gezamenlijk marktaandeel van NPO, RTL en SBS zakte in oktober van 81,3 naar 79,8 procent.

Omdat het marktaandeel van RTL sterk daalt en dat van SBS licht, kruipt SBS steeds dichter naar RTL toe.

Eind deze maand gaat SBS de plannen voor 2018 bekend maken. In de markt wordt reikhalzend naar deze presentatie uitgekeken.

www.kijkonderzoek.nl


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk