The Odd Shop maakt social media-campagne Consuwijzer
- Media
- 24 nov 2017 @ 10:30
- Link
-
Suzanne van der Meij
redacteur
Nederlands MediaNetwerk - Geen tag
- 24 nov 2017 @ 10:30
- Suzanne van der Meij
The Odd Shop ontwikkelde voor Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), een social mediacampagne die consumenten waarschuwt voor de risico’s van het kopen via social media. Het aanbod kan er in advertenties aantrekkelijk uitzien, maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie erachter zit, voordat je bestelt of betaalt.
Steeds vaker opereren online verkopers via social media. De campagne waarschuwt voor deze opkomende trend van social selling. Vooral Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube zijn zeer aantrekkelijke verkoopkanalen voor malafide en onprofessionele ondernemers die er belang bij hebben om anoniem of ongrijpbaar te blijven.
Bernadette van Buchem, directeur consumenten bij ACM: 'Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt.'
De campagne nestelt zich op social media tussen de advertenties van malafide aanbieders met advertenties die niet van echt te onderscheiden zijn. Met de advertenties is alleen iets vreemds aan de hand. Na een paar seconden komen ze tot leven en onthullen ze dat er achter de fraaie wereld van de advertentie een malafide of onprofessionele partij schuilgaat. Op die manier confronteert Consuwijzer de mensen die geneigd zijn zich te laten verleiden tot dit soort aankopen met de valkuil van misperceptie.
De campagne leidt consumenten naar de Online Shop Check waar ze aan de hand van vier stappen kunnen checken of de partij waar ze willen kopen te vertrouwen is. Naast de social media-advertenties zet Consuwijzer ook populaire YouTubers in om jongeren tussen 15 en 19 jaar te bereiken met de boodschap.
Credits:
Klanten: ConsuWijzer / Autoriteit Consument en Markt | Eindverantwoordelijke klant: Tjitske Nijdam, Ellen de Jong | Bureau: The Odd Shop | Account: Oscar Hamming, Willemijn Reuvers, Jip van den Bergs | Creatie: Niels de Wit, Robert van der Lans, Jeena van der Heul | Design: Bas Aarse | Productiemaatschappij: Sounds like film | Regie: Niels de Wit, Robert van der Lans | DOP: Jeroen Simons | Editor: Rogier Gerritsen | 3D-animatie: PixMix | Geluid: Nando Eweg | Online platform: Slash2
-
Suzanne van der Meij
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: redacteur
- Website:http://www.nederlandsmedianetwerk.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing