Kabelaars willen niet meebetalen aan tekort NPO

Kabelaars willen niet meebetalen aan tekort NPO
  • Media
  • 29 nov 2017 @ 11:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaPolitiekTelevisieBereik

De publieke omroep moet het dreigende tekort op de begroting niet doorschuiven naar de kabelbedrijven. Branchevereniging NL Connect roert zich in deze discussie omdat kabelaars niet het kind van de rekening mogen worden. Het eventueel verhogen van de tarieven voor het doorzenden van NPO-uitzendingen zou 'onlogisch' zijn, maar eigenlijk wordt natuurlijk bedoeld: zeer ongewenst.

Als de reclame-inkomsten van de Ster in het huidige tempo blijven dalen (en alles wijst daarop), dan heeft de NPO in 2019 een tekort van 60 miljoen euro. Dit geld wordt mogelijk extra in rekening gebracht bij kabelbedrijven.

Volgens NL Connect moet de grotendeels door publiek geld gefinancierde publieke omroep dit probleem zelf oplossen. 'Als je heel eerlijk kijkt zou de NPO niet eens geld mogen vragen voor het doorzenden van de uitzendingen', aldus directeur Mathieu Andriessen van NL Connect tegen De TelegraafVanwege de dalende populariteit van de publieke omroep is een prijsverhoging ook niet uit te leggen, zo klinkt zijn lobby-praatje. Bovendien betoogt hij dat de NPO zijn programma’s al lange tijd gratis weggeeft via internet. 

Kabelaars betalen miljoenen

In 2016 verdiende de publieke omroep ruim 43 miljoen euro aan 'overige inkomsten', grotendeels het geld dat bij kabelbedrijven in rekening wordt gebracht. Dat bedrag kwam bovenop de rijksmediabijdrage van bijna 837 miljoen euro.

Grotere kabelbedrijven als KPN, VodafoneZiggo en Delta zijn verplicht om de NPO-programma’s door te zetten, waarmee ze feitelijk ook verplicht zijn om geld naar de NPO over te maken. Kleinere kabelbedrijven kunnen het doorgeven van NPO-programma’s echter weigeren.

KPN onthoudt zich van commentaar. VodafoneZiggo geeft aan best bereid te zijn om samen met andere partijen en de NPO na te denken over het genereren van meer inkomsten, maar vindt een verhoging van het doorgifte-tarief 'nu niet aan de orde'.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken