NPO intensiveert samenwerking met IDFA

13nov 201711:26
  • Media
  • 16144 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • JournalistiekTelevisieMediaPartnership

nieuws De publieke zender NPO 2 zal tijdens het Amsterdamse documentairefestival IDFA (15 - 26 november) vier Nederlandse documentaires uitzenden die op het festival in première gaan. Dat is voor het eerst. NPO en IDFA hernieuwen hiermee hun jarenlange samenwerking, om kwaliteitsdocumentaires voor een breed publiek toegankelijk te maken.

De vier films zijn in nauwe samenwerking met IDFA geselecteerd en zullen onder de titel ‘2Doc IDFA Primeur’ op 20, 21 en 22 november te zien zijn op NPO 2. Drie daarvan worden op primetime uitgezonden. Netmanager NPO 2 Gijs van Beuzekom is blij met de nieuwe afspraken: 'NPO en IDFA hebben beiden hart voor kwalitatieve documentaires en mooie verhalen. Dit vormt de basis van ons partnership. Tijdens het IDFA gaan veel coproducties van de publieke omroep in première. De NPO maakt deze documentaires graag toegankelijk voor een breed publiek. Dat laten we nu extra zien door een aantal films vrijwel gelijktijdig met de première op het festival uit te zenden op NPO 2. En daar zijn wij trots op.'

Alle vier de documentaires draaien op IDFA mee in de Competition for Dutch Documentary. Het gaat om Pilotenmasker (EO) van Simonka de Jong, Piet is weg (KRO-NCRV) van Jaap van Hoewijk, Independent Boy (VPRO) van Vincent Boy Kars en Alicia (VPRO) van Maasja Ooms.

Uitzendschema:

  • Maandag 20 november: Pilotenmasker (EO)
  • Dinsdag 21 november: Piet is weg (KRO-NCRV)
  • Dinsdag 21 november: Independent Boy (VPRO)
  • Woensdag 22 november: Alicia (VPRO)

NPO 2 is de thuisbasis van 2Doc, Tegenlicht (VPRO), Zembla (BNNVARA), Het Uur van de Wolf (NTR) en Close Up (AVROTROS). Tezamen presenteren deze programma’s ruim 320 documentaires per jaar. NPO 2 mag zich daarmee hofleverancier van de documentaire in het Nederlandse media-aanbod noemen. Of het nou gaat om maatschappelijke achtergronden, onderzoeksjournalistiek of portretten van kunstenaars, de verhalen van bevlogen en inspirerende makers staan altijd centraal.

Gijs van Beuzekom: 'NPO 2 wil die verhalen blijven vertellen. Beeldend, gelaagd en met vakmanschap gemaakt. En niet alleen voor de happy few. Goed gemaakte documentaires spreken een breed publiek aan. En ook jongeren zijn geïnteresseerd in de verhalen die we online in innovatieve vormen vertellen.'
 




comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk