Erik Roddenhof (Persgroep): 'We hebben succes geproefd en dat smaakt naar meer'

Erik Roddenhof (Persgroep): 'We hebben succes geproefd en dat smaakt naar meer'
  • Media
  • 16 dec 2017 @ 10:29
  • 1076 x gelezen
  • Link
  • Katja Brokke
  • DagbladuitgeversNieuwsmediaInterview

Erik Roddenhof werd per 1 januari 2017 de nieuwe CEO van Persgroep Nederland. Hij begeeft zich in een dynamische mediatak die zichzelf in een moordend tempo aan het herontdekken is. 'Dé krantenlezer bestaat al lang niet meer. Onze lezers volgen ons via apps, websites, social media en de papieren krant.'

Erik, hoe kijk je terug op je eerste jaar als CEO?

'Daar sta ik eigenlijk niet zo bij stil. Het is hard werken, maar dat was het daarvoor ook al. We zijn heel goed op weg in onze digitale transitie van de hele onderneming, maar nog lang niet waar we willen zijn. Wat dat betreft, voelt het alsof ik pas net begonnen ben. Ik ervaar het als een enorme eer dat ik leiding mag geven aan dit fantastische bedrijf. De drive en de creativiteit van de mensen in het bedrijf geven zoveel energie. Voor hen verg je elke dag het uiterste van jezelf.'

Wat wil de krantenlezer anno nu?

'Dé krantenlezer bestaat al lang niet meer. Onze lezers volgen ons via apps, websites, social media en de papieren krant. Net wat het beste past in hun dagelijkse nieuwsritueel. De lezer wil natuurlijk gewoon geïnformeerd worden over het nieuws, maar wil het ook begrijpen of kunnen plaatsen. Dat is de ene kant van ons werk, maar aan de andere kant willen we de lezer ook inspireren en helpen zodat we voor hen het leven net iets leuker of aangenamer maken. Onze nieuwsmerken spelen daar een belangrijke rol in. Nieuws is overal, maar van wie wil je het horen en wie vertrouw je daarin? In deze tijden van roeptoeteren en nepnieuws zijn onze merken bakens van betrouwbaarheid.'

De Persgroep is actief in drie landen. Kunnen marketeers in Nederland iets leren van België en Denemarken?

'De markten en culturen zijn verschillend, maar toch kun je heel veel van elkaar leren door best practices te delen. De marketeers zijn altijd op zoek naar nieuwe, effectievere manieren om de consument te bereiken. Daarbij is over landsgrenzen kijken altijd nuttig. Net zo nuttig als goed naar je concurrenten of juist naar andere industrieën te kijken. We laten ons graag inspireren door anderen. Daarom delen we veel intern, maar reizen we ook stad en land af om mooie inspirerende voorbeelden te vinden.'

Hoe belangrijk zal branded content worden voor nieuwsmerken?

'De onafhankelijkheid van onze journalistiek staat voorop. Dat is een heel groot goed voor ons en daar kunnen wij niet mee marchanderen. Ik merk vaak dat branded content tot veel verwarring leidt, daarom vind ik het belangrijk om heel nadrukkelijk te stellen dat de lezer altijd goed moet kunnen zien wie de afzender van een bericht is.

Als je met branded content bedoelt dat adverteerders graag de boodschap in een goed verhaal verpakken in plaats van advertentie, dan is het heel belangrijk voor ons. Dergelijke vormen van slimme branded content passen zelfs goed bij onze merken. Zoals ook gewone advertenties goed bij ons passen. Wij willen alle vormen van advertising kunnen bieden op een hoogkwalitatieve manier voor onze lezer en voor de adverteerder, zodat we de lezer en adverteerder op de, voor hen, beste wijze bij elkaar kunnen brengen. Voor de nuance: branded content is sterk groeiend, maar zorgt voor nog geen 10% van omzet.'

In 2016 riep Christian Van Thillo media-exploitanten op zich te verenigen om een tegenwicht te bieden aan partijen als Google en Facebook. Merk je dat daarop is gereageerd?

'Dat gaat steeds beter, maar blijft moeizaam. Van mij mag dat nog wel iets sneller verlopen. Als je op de kortetermijnresultaten stuurt, is dergelijke samenwerking vaak niet nuttig, maar als je naar de langere termijn kijkt, is het absoluut noodzakelijk. Het is niet altijd makkelijk om iedereen naar de lange termijn te laten kijken.'

Qmusic Nederland is onafhankelijk van de nieuwsmerken. Ondermijnt dat niet de crossmediale slagkracht van de Nederlands operatie?

'We overwegen continue wat de beste wijze is om de markt te bewerken. Er zit veel kracht in het onafhankelijk van elkaar kunnen ondernemen én er zit veel kracht in het samen bewerken van de markt. Tot nu toe vonden we altijd dat los van elkaar de markt bewerken het meest optimale resultaat voor de onderneming opleverde. Echter, met de groei van online, video en crossmediale opdrachten, komt de afweging vaker op tafel. We zullen zien wat we in de toekomst doen. We bekijken dit zeer pragmatisch van jaar tot jaar.'

Op de Advertiser’s Summit in Boedapest werd gezegd dat multiplatform-broadcasting convergentie gaat brengen tussen uitgevers en televisie-exploitanten. Wat zie je op dit gebied in 2018 gebeuren?

'We zien natuurlijk al veel langer dat content zich steeds meer loskoppelt van het medium. Ik kijk zelf heel veel Netflix op mijn telefoon omdat ik veel onderweg ben. Mijn dochter juist weer veel thuis op tv. Het wordt dus veel belangrijker dat jouw content zijn weg vindt naar de juiste doelgroep. Als je daar dan nog bij bedenkt dat de consument echt niet alleen jouw merk het beste vindt, dan kunnen heel mooie samenwerkingen ontstaan. Samen met Eurosport hebben we de Giro voor onze lezers in beeld gebracht. Zo kon Eurosport niet alleen op tv uitzenden, maar ook dagelijks digitaal de miljoenen lezers van AD bereiken. En de lezer van het AD had nu naast het topverslag van Thijs Sonneveld ook de beelden. Een samenwerking waar iedereen wint. De lezer, adverteerder en uitgevers. In 2018 zullen we ons meer en meer laten inspireren door deze mooie case en dit soort samenwerkingen uitbouwen.'

De Persgroep is in 2017 gaan investeren in online video. Jullie kochten MyChannels en het AD sloot tal van samenwerkingsovereenkomsten. Hoe enthousiast zijn adverteerders over jullie stappen?

'We boeken mooie resultaten, maar het is pas een start. We zijn nog klein op het vlak van video, dus enige bescheidenheid is op zijn plek. We zien onze bereik- en kijkcijfers heel hard groeien en krijgen mooie reacties van lezers en adverteerders. We krijgen opdrachten van adverteerders die we vorig jaar nooit gekregen hadden. Voor ons is het succes groter dan we vooraf hadden verwacht, maar we zijn er nog lang niet. We hebben aan succes geproefd en dat smaakt naar meer. We zijn de adverteerder zeer dankbaar dat ze ons de kans hebben gegeven en vertrouwen hebben gehad. We zullen ook komend jaar proberen het gegeven vertrouwen meer dan waar te maken.'

Heeft de Persgroep in Nederland ambities op tv-gebied?

'We zijn een mediabedrijf. Onze liefde ligt bij de contentmakers. Dat is het hart dat de Persgroep doet kloppen. We zullen dus altijd interesse hebben in mediamakers, daar horen ook tv-zenders bij. De opportuniteit moet zich voordoen en als dat zo is, dan zullen we het zeker onderzoeken.' 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken