Doorstart F&L Media na faillissement

Doorstart F&L Media na faillissement
  • Media
  • 20 dec 2017 @ 00:42
  • 7868 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • VerkoopTijdschriftuitgeversJournalistiekTijdschriften

De Rotterdamse investeerder Shatho Beheer heeft het eind vorige maand failliet verklaarde F&L Publishing Group overgenomen en zal onder de naam F&L Media met het merendeel van de Nijmeegse werknemers een groot aantal magazines doorzetten.

De Nijmeegse uitgever van bekende magazines als iCreate, Foodies, c’t en Auto Review vroeg eind november haar faillissement aan na een aantal financieel tegenvallende jaren. Een van die tegenvallers was GTST Magazine (zie foto), een extensie van het populaire RTL4-programma Goede Tijden Slechte Tijden.

Shatho Beheer was als een van de eerste en meest serieuze partijen in de race om de failliete uitgever over te nemen. Onder de naam F&L Media zal de nieuwe eigenaar een aanzienlijk deel van de titels doorzetten. Dit gebeurt vanuit de locatie in Nijmegen en met een groot deel van de oorspronkelijke werknemers.

Overname door Statho

Shatho Beheer staat bekend als een betrouwbare investeerder met plannen voor de lange termijn. Het bedrijf kent al meerdere participaties in de mediawereld en neemt niet alleen geld, maar ook kennis en een sterk netwerk mee naar Nijmegen. De plannen van de investeerder en de nieuwe directie zijn gericht op de toekomst van de Nijmeegse uitgeverij.

Onder de magazines die een snelle doorstart zullen krijgen, behoren de titels iCreate, Chip Foto Magazine, Foodies, Koken & Genieten, Auto Review en c’t, maar ook de nieuwere namen Gardeners’ World van de BBC en Alles over Geschiedenis. De abonnees van deze magazines en andere titels die voortgezet zullen worden, kunnen in de eerste weken van het nieuwe jaar de eerste nummers op de mat verwachten.

Twintig magazines

F&L werd in 1993 opgericht door Wien Feitz en Paul Lemmens. Het in de ICT-branche hoog aangeschreven magazine c’t was een van de eerste uitgaven van de Nijmeegse uitgever, die vanaf het begin met licentiepartners uit de hele wereld samenwerkte. De afgelopen 25 jaar groeide F&L Publishing Group uit tot een uitgever met op het hoogtepunt twintig magazines en meer dan 100 personeelsleden.

De afgelopen jaren had de Nijmeegse uitgever echter te kampen met sterk teruglopende verkopen. Eind november werd het faillissement aangevraagd, maar ondertussen werd in opdracht van de curator wel doorgewerkt aan de relevante titels, zodat bij overname de vertraging zo klein mogelijk zou zijn. Hierdoor merken zowel de abonnees als de winkeliers in de meeste gevallen weinig tot niets van het faillissement en de overname.

Geld en kennis

Vincent Opschoor, Shatho Beheer: 'Vanuit onze passie voor ondernemen zullen we de nieuwe uitgever ondersteunen. Dat doen we niet alleen met geld, maar juist ook met onze kennis en een sterk netwerk. We zien heel veel kansen. Onze deelnames in bedrijven zijn voor de lange termijn. We willen van F&L Media Groep weer een sterke uitgever maken en nieuwe markten openen.'

Arjan Kropman, F&L Media: 'Dit is een enorm leuke uitgever met een grote groep enthousiaste en talentvolle medewerkers, die samen een aantal heel sterke magazines maken. Hoewel we erg treurig waren dat de eerste eigenaren en starters van de uitgever vorige maand het faillissement moesten aanvragen, zijn we nu heel blij met de kansen die Shatho Beheer ons gaat bieden. We kunnen de veelbelovende titels nu beter doorzetten dan we ooit gehoopt hadden. Als dat goed loopt, gaan we keihard werken aan nieuwe producten die ervoor zullen zorgen dat F&L Media Groep sterker terug komt dan het ooit is geweest. Met de juiste mensen, een paar heel mooie merken, onze Nijmeegse eigenzinnigheid en een heel sterke nieuwe eigenaar zie ik de toekomst optimistisch tegemoet.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken