Mercurs-interview: Jasper Boks over het succes van Helden Magazine

Mercurs-interview: Jasper Boks over het succes van Helden Magazine
  • Media
  • 6 dec 2017 @ 16:34
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TijdschriftenJournalistiekInterviewMedia

Jasper Boks is hoofdredacteur van Helden Magazine, dat op het Mercurs-gala meedingt naar de hoofdprijs Magazinemerk van het Jaar. Waarom denkt hij dat zijn titel gaat winnen? En hoe kunnen hijzelf en het hele mediavak zich nog verder ontwikkelen?

Vorig jaar waren er Mercurs voor zowel het beste magazine als het beste mediamerk. Dit jaar gaat de hoofdprijs naar het beste magazinemerk. Wat vind je van deze veranderingen? 

'De wijziging is meer dan terecht. Het is bijna 2018 en inmiddels heeft iedereen wel door dat er veel meer nodig is dan alleen een magazine om in deze tijd te kunnen overleven of een verschil te maken. Als ik het op Helden betrek: het magazine is nog altijd ons visitekaartje. Maar wat we in het magazine doen, verhalen vertellen van onze sporthelden, doen we op veel meer manieren. We maken video’s voor onlinekanalen van TMG en NU.nl, maken documentaires voor KPN, RTL7 en Fox, maken sportverhalen en speciale Heldens voor commerciële partijen als Toyota. Onze expertise op sportgebied gebruiken we bij het maken van video’s en geschreven verhalen voor sportbonden (bijvoorbeeld de roeibond) en we zijn nu voor de tweede keer verantwoordelijk voor de contentstrategie en -productie van TeamNL tijdens de Olympische Spelen. Maar ABN Amro vraagt ons ook om mee te denken over sportgerelateerde projecten. Kortom, we zijn een sportcontentbureau voor de consument én het bedrijfsleven. Daarmee is Helden zowel een B2B- als een B2C-merk.'

Waarom wordt jouw tijdschrift dit jaar magazinemerk van het jaar? 

'Wij worden magazinemerk van het jaar omdat Helden in een moeilijke markt als de sportjournalistiek, waarin de afgelopen jaren tal van magazines zijn verdwenen, toch een manier heeft gevonden om niet alleen ruimschoots het hoofd boven water te houden, maar in een voorheen conservatieve markt toch een verschil te maken en innovatief bezig te zijn. Sportverhalen willen mensen altijd tot zich blijven krijgen. Wij hebben met magazine, documentaires, online, social media en commerciële samenwerkingen een manier gevonden om iedereen te kunnen bedienen.' 

Wat is het geheim van jouw magazinemerk: waarom is Helden een toptitel?

'Helden is de enige titel die sporters echt een kijkje achter de schermen gunt, van voetbal tot Formule 1 en van handbal tot schaatsen. De uitstekende contacten met de sporters is de kurk waar het hele merk op drijft, samen met de kennis om de verhalen met de wensen van 2017 te vertellen. Aangezien sporters meer over zichzelf vertellen en meer van zichzelf en hun omgeving willen laten zien, zorgt dat altijd voor unieke verhalen. Waar andere sporttitels stoppen, begint Helden. Geen voordeur blijft voor ons gesloten. Heel soms zijn we zelfs welkom in de slaapkamer, met een fotograaf of cameraman erbij. Het vertrouwen gaat zo ver dat sporters ons de laatste tijd zelf benaderen of wij hun verhaal willen vertellen. Bij een bezoek krijgen wij ook vaak gesigneerde shirts of iets dergelijks mee om te verloten onder onze lezers en volgers.' 

Hoe heb jij gezorgd voor het huidige succes? Wat is jouw geheime wapen?

'Het geheim van Helden is dat wij betrouwbaar zijn. Voor ons zijn de contacten heilig, wij proberen niet eenmalig te scoren over de rug van de sporter. Als de sporters weten dat wij te vertrouwen zijn, betalen ze ons dat dubbel en dwars terug. En dan kunnen we bij hen aankloppen voor het magazine, hen vragen of ze mee willen werken aan video’s of een documentaire en benaderen voor content voor commerciële partijen.'

Wat zie je als de belangrijkste vakprestatie die je dit jaar hebt geleverd? 

'We hebben voor TMG twintig afleveringen lang de docu 'Estavana in het echt' gemaakt. Handbalster Estavana Polman - en haar man Rafael van der Vaart - mochten wij voor en na de geboorte van hun dochtertje Jesslynn volgen met de camera. Hier kwam helemaal samen wat Helden is. De deur ging voor ons open waar die voor anderen gesloten blijft, we kregen het vertrouwen van de sporters en ze gunden ons een uniek inkijken in hun leven. Zo’n inkijken werd ons ook gegund door de shorttrackploeg op weg naar de Winterspelen in Pyeongchang. De documentaire, gemaakt voor KPN, gaat in januari live en zal na de Spelen een update krijgen. Maar ook voor het magazine vertelden weer tal van sporters voor het eerst - en vaak voor het laatst - hun verhaal. In het laatste nummer van Helden bijvoorbeeld oud-keeper Patrick Lodewijks die het emotionele verhaal over het verlies van zijn vrouw Yvonne bij een auto-ongeluk vertelt, waardoor hij achter bleef met zijn drie dochters.' 

Wat ga je volgend jaar nóg beter doen? 

'We zijn bezig met een restyling van het magazine en blijven ook kijken naar de nieuwste trends op gebied van filmen, social media en dergelijke. Kortom, stilzitten is er niet bij. We blijven ons ontwikkelen om ook aan de eisen van 2018, 2019, 2020 en verder te voldoen. We moeten mee met onze tijd blijven gaan, want de ontwikkelingen gaan razendsnel. Om in sporttermen te blijven: we willen koploper blijven.'

Wat is volgens jou momenteel de grootste trend in medialand? 

'Een verhaal op meerdere manieren vertellen. Bij een geschreven verhaal hoort een vooraf goed bedachte video en er horen originele posts bij via de verschillende social mediakanalen.' 

Interview: Jeroen Mirck, mediajournalist MarketingTribune. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken