NOM en Nobo fuseren tot één bereiksonderzoek

NOM en Nobo fuseren tot één bereiksonderzoek
  • Media
  • 7 dec 2017 @ 11:20
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • DagbladenOnderzoekBereikMediastrategieOnline advertising

NOM fuseert zijn print-bereiksonderzoek met het door de Verenigde Internet Exploitanten (Vinex) sinds 2016 gepubliceerde Nederlands Online BereiksOnderzoek (Nobo). Dit nieuwe bereiksonderzoek moet adverteerders breder inzicht geven in het bereik van hun reclamebudget.

Het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) presenteert vandaag naar eigen zeggen 'een nieuw product' aan de markt, waarin het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines is gefuseerd tot zogeheten mediamerkenbereik. In NOM Mediamerken 2017 zijn alle data uit de NOM Print Monitor samen met de Nobo-bereiksdata van websites en apps gebundeld in een omvangrijk fusiebestand. De fusie van de twee bereiksbestanden is uitgevoerd door GfK en bevat 154 printmerken, 88 online merken en 45 gecombineerde mediamerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren. 

De NOM Print Monitor (NPM) is al jaren de standaard voor het bereik en het profiel van gedrukte nieuwsmedia en magazines. Deze gegevens worden primair gebruikt in de advertentiemarkt voor de planning van reclamecampagnes en voor de marketing- en verkoopdoeleinden van publishers. De Verenigde Internet Exploitanten (Vinex) publiceert sinds eind 2016 met Nobo (Nederlands Online BereiksOnderzoek) het bereik en de profielen van websites en apps van publishers. 

Gecombineerde bereikscijfers

GfK heeft, in opdracht van NOM in samenwerking met Vinex, de bereiksgegevens van de twee onderzoeken voor het eerst geïntegreerd in één bestand. Daarin zijn naast het bereik van de 154 printmerken en 88 digitale merken ook de gecombineerde print- en digitale merken opgenomen. Het gaat om 45 merken die hun content zowel op papier als op digitale platformen verspreiden. De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alleen de papieren uitgave lezen, hoeveel alleen de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren. 

Een gemiddeld nieuwsmerk dat zowel via print als online verschijnt, heeft online een hoger bereik dan via papier. Bij de magazines is dat andersom, ze worden nog steeds vooral op papier gelezen. Verder is te zien dat bij de nieuwsmedia een groter deel van de lezers zowel op papier als digitaal leest. NOM-directeur Irena Petric: 'Dit is ook logisch. Nieuwsmedia- en magazinemerken zijn verschillend wat betreft het type content, de functie voor de lezers, verschijningsfrequentie en omvang van het bereik.'

Naast de rapportage op merkniveau kunnen ook verschillende merken worden samengevoegd tot bijvoorbeeld een portfolio van een publisher of netwerk. Daarbij is het niet per se noodzakelijk dat een merk zowel een papieren als een online editie kent. Ook digital-only merken van publishers in NOM en Nobo kunnen gecombineerd worden met printmerken. 

Met NOM Mediamerken 2017 is de mediawereld een strategische planningstool rijker. De database geeft inzichten in de opbouw en samenstelling van het bereik van een mediamerk naar zowel print als digitaal en de analysemogelijkheden zijn haast eindeloos. In 2018 wordt de fusie tussen NPM en Nobo data vier keer geactualiseerd. 

Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen één maand minimaal één keer heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal (netto bereik) is. Het is dus het maandbereik van totale print- en digitale merken. Merkbereik is aangemaakt voor die merken die zowel in de NOM Print Monitor als Nobo worden gemeten. Merkbereik is bedoeld voor de onderlinge vergelijking tussen merken. 

NOM Mediamerken 2017 bevat NPM 2017-II (Q2 2016 t/m Q1 2017) en gegevens uit NOBO Q1 2017. 

*) ADR Nieuwsmedia is een landelijk merk dat is samengesteld uit AD Dagbladen, BN DeStem, Brabants Dagblad, de Gelderlander, de Stentor, Eindhovens Dagblad, PZC en De Twentsche Courant Tubantia. 

De Stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) is een samenwerking van media-exploitanten, adverteerders en media-adviesbureaus. Sinds 2001 is NOM verantwoordelijk voor het leveren van bereikscijfers voor dagbladen en magazines in Nederland. Voor de innovatieve manier van meten van printbereik heeft NOM een AMMA Hans du Chatinier onderzoeksprijs gewonnen.Tegenwoordig is de doelstelling verbreed naar het in kaart brengen van het totaal lezen (het bereik) van mediamerken van nieuwsmedia en magazines, ongeacht het platform waarop content wordt verspreid. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken